Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château La Tulipe de la Garde
13-05-2015, 11:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-05-2015 om 10:52 AM door Mr Coone.)
Bericht: #1
Château La Tulipe de la Garde
OK, na in een andere topic de Château La Tulipe de la Garde van Ilja Gort nog eens opgerakeld te hebben, heb ik deze avond met Mathijs eens een flesje La Tulipe de la Garde Trois mille 2009 open getrokken.

Dit is een special edition wijntje waarvan er maar 3000 flessen (trois mille) van gemaakt zijn en die het paradepaardje van het Château zou zijn.. Druiven zijn met de hand geplukt en geselecteerd om geen voortijdige oxydatie te verkrijgen. Daarna worden ze gekneusd en direct in nieuwe Franse eiken vaten gedaan (dus niet eerst in cuves). Wijn is gemaakt door Michel Rolland (waar ik eerder al fantastische wijnen van gedronken heb) en bestaat voor 90% uit Merlot en 10% Cabernet Sauvignon (voor het bewaarpotentieel?)

In één van Ilja's boeken meen ik ook gelezen te hebben dat er droogijs bij de vaten gedaan werd. Dit om de wijn eerder op dronk te krijgen (technisch hoogstandje van Michel?). Ik zou dit echter nog eens moeten nalezen.

Na eerder serieus ontgoocheld te zijn geweest over de (supermarkt)wijnen van La Tulipe de la Garde, was ik wel eens benieuwd wat deze wijn ging geven.

Kleur was diep rood en ook lichtjes troebel (door de vinificatie op eiken vat + ongefilterde botteling?)
Neus was tamelijk intens en vol. Iets wat je van een kwaliteits Bordeaux zou verwachten. Dit zat dus al goed Smile
De wijn was zacht op het pallet met een kruidige toets. Heel plezierig.
Een lange afdronk die aanvankelijk iets zurig was, maar die vervaagt naar een zoete vanille-achtige smaak (branden van de vaten?)

Conclusie: dit was een heerlijke wijn die voor mijn part tussen de GCC's mag staan. Zoniet, zeker tussen de Cru Bourgeois!
Een toppertje Smile

Edit: en veel van die Cru Bourgeois mogen van mij tussen de GCC's staan (et vice versa)


Bijlagen Afbeeldingen
   

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
14-05-2015, 10:27 AM
Bericht: #2
RE: Château La Tulipe de la Garde
Thanks, Mr Coone! Had nog nooit van zoiets gehoord. Blijkbaar noemen ze dit vinification intégrale. Heb hier wat uitleg gevonden :

http://www.oxoline.com/images/stories/il..._fr_vi.pdf

Het droog ijs voegen ze toe voor een schilweking toe te laten, waarbij de gisting nog niet mag beginnen (en daarom moet de temperatuur laag gehouden worden).

Op het einde van het document staan referenties waar ze dit toepassen. Daar zitten heel wat bekende namen tussen.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
14-05-2015, 11:06 AM
Bericht: #3
RE: Château La Tulipe de la Garde
(14-05-2015 10:27 AM)Olivier schreef:  Thanks, Mr Coone! Had nog nooit van zoiets gehoord. Blijkbaar noemen ze dit vinification intégrale. Heb hier wat uitleg gevonden :

http://www.oxoline.com/images/stories/il..._fr_vi.pdf

Het droog ijs voegen ze toe voor een schilweking toe te laten, waarbij de gisting nog niet mag beginnen (en daarom moet de temperatuur laag gehouden worden).

Op het einde van het document staan referenties waar ze dit toepassen. Daar zitten heel wat bekende namen tussen.

Waaw, heel mooi foldertje. Tevens een mooie gelegenheid om m'n Frans wat bij te schaven Smile
Zo zie je maar dat wijn maken toch wat meer inhoudt dan druiven pletten en laten gisten Wink

Hier nog wat interessante filmpjes gevonden van onze vriend Ilja over de vinificaton integrale van z'n trois mille:
https://www.youtube.com/watch?v=dAF5zC4xRV0
https://www.youtube.com/watch?v=dx4Eh1jPPBc

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
14-05-2015, 11:39 AM
Bericht: #4
RE: Château La Tulipe de la Garde
(14-05-2015 11:06 AM)Mr Coone schreef:  
(14-05-2015 10:27 AM)Olivier schreef:  Thanks, Mr Coone! Had nog nooit van zoiets gehoord. Blijkbaar noemen ze dit vinification intégrale. Heb hier wat uitleg gevonden :

http://www.oxoline.com/images/stories/il..._fr_vi.pdf

Het droog ijs voegen ze toe voor een schilweking toe te laten, waarbij de gisting nog niet mag beginnen (en daarom moet de temperatuur laag gehouden worden).

Op het einde van het document staan referenties waar ze dit toepassen. Daar zitten heel wat bekende namen tussen.

Waaw, heel mooi foldertje. Tevens een mooie gelegenheid om m'n Frans wat bij te schaven Smile
Zo zie je maar dat wijn maken toch wat meer inhoudt dan druiven pletten en laten gisten Wink

Hier nog wat interessante filmpjes gevonden van onze vriend Ilja over de vinificaton integrale van z'n trois mille:
https://www.youtube.com/watch?v=dAF5zC4xRV0
https://www.youtube.com/watch?v=dx4Eh1jPPBc

Had daar al eens van gehoord maar was me nooit echt duidelijk hoe het zat.
Vraag me nu nog steeds af of ze met vinification integrale bedoelen dat

- de druiven niet worden gekneusd
- de druiven in roterende vaten vergisten
- de druiven traag fermenteren door toevoeging van droogijs

Of is het dit allemaal samen...?

(Thanks Coone voor de links, zeer interessant!)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-05-2015, 12:28 PM
Bericht: #5
RE: Château La Tulipe de la Garde
Roterende vaten? Dan moeten we Luc S eens bellen! :-)

Wine is sunlight , held together by water !
14-05-2015, 12:44 PM
Bericht: #6
RE: Château La Tulipe de la Garde
(14-05-2015 12:28 PM)Venne schreef:  Roterende vaten? Dan moeten we Luc S eens bellen! :-)

Heb ik ook aan gedacht.. ;-)
(Voor de niet insiders: Sorin werkt in Bandol al meer dan 10 jaar met roterende vaten)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-05-2015, 01:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-05-2015 om 01:15 PM door Mr Coone.)
Bericht: #7
RE: Château La Tulipe de la Garde
(14-05-2015 11:39 AM)vinejo schreef:  Had daar al eens van gehoord maar was me nooit echt duidelijk hoe het zat.
Vraag me nu nog steeds af of ze met vinification integrale bedoelen dat

- de druiven niet worden gekneusd
- de druiven in roterende vaten vergisten
- de druiven traag fermenteren door toevoeging van droogijs

Of is het dit allemaal samen...?

(Thanks Coone voor de links, zeer interessant!)

Naar wat ik er van versta is de vinification intégrale eigenlijk een uitbreiding op de maceration carbonique. We hebben dus een trage gisting doordat er een spontane gisting binnenin de druif zelf ontstaat. (door de druk van de druiven zullen de onderste druiven wel lichtjes geperst worden, neem ik aan).
Voordeel van deze methode is dat de wijn minder tannine heeft en dat deze sneller op dronk is applaus
Tot zover mijn kennis over de maceration carbonique Smile

Dat droogijs wordt gebruikt om een koude maceratie te verkrijgen. Hierdoor gist de wijn NOG trager dan bij de maceration carbonique (het gistingsproces heeft warmte nodig, ik ga ervan uit dat dit door dat droogijs wordt afgeremd).

Het draaien van de tonnen dient (volgens het filmpje van Ilja Gort) om het droogijs met de druiven te vermengen.
In de technische fiche van OXO Line (die blijkbaar het patent heeft op deze vinificatietechniek), lees ik dat de vaten ook gedraaid worden tijdens de gisting om de most met het sap te vermengen.

Edit: bij nazicht van mijn notities (over de roterende vaten bij Château Clinet), wordt het draaien van de vaten juist gedaan om méér tannine en kleur aan de wijn te geven.
We zitten hier dus met een contradictie om deze manier te gebruiken om de wijn minder tanninerijk en sneller toegankelijk te maken... (tenzij ze de vaten niet draaien tijdens de gisting natuurlijk)
[Afbeelding: thinking-002.gif]

Kort samen gevat, de druiven worden niet gekneusd (misschien klein percentage) en gisten trager door toevoeging van droogijs.
De vaten worden gedraaid om de druiven te mengen met dat droogijs en later tijdens de fermentatie om de most met het sap te vermengen.

Feel free om me te verbeteren indien er foutjes in zitten of verder aan te vullen.
(14-05-2015 12:44 PM)vinejo schreef:  
(14-05-2015 12:28 PM)Venne schreef:  Roterende vaten? Dan moeten we Luc S eens bellen! :-)

Heb ik ook aan gedacht.. ;-)
(Voor de niet insiders: Sorin werkt in Bandol al meer dan 10 jaar met roterende vaten)

Zelfde wordt onder andere ook gedaan bij Château Clinet in Pomerol.


Bijlagen Afbeeldingen
   

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
14-05-2015, 01:36 PM
Bericht: #8
RE: Château La Tulipe de la Garde
Roterende vaten dienen idd om meer contact met de pulp te maken (schil en pitjes) om aldus een hogere extractie te bekomen. Is vergelijkbaar met pigeage (in de most terugduwen vd chapeau), remontage (oppompen en weer over de chapeau gieten van de most) en delestage (de most naar ander vat transporteren en dan terug in oorspr. vat terug waarbij het hele proces vd stijgende chapeau weer begint).
Het droogijs dient dus gewoon voor de afkoeling en het uitstel vd gisting met het oog op premaceratie.
En het niet- kneuzen zal mss idd voor een kleine MC zorgen, iets wat idd voor zeer fruitige tonen zorgt en aldus de extra extractie van materie en tannines zal compenseren...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-05-2015, 01:40 PM
Bericht: #9
RE: Château La Tulipe de la Garde
Genoeg materie om een nieuwe topic te openen Smile

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
14-05-2015, 01:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-05-2015 om 01:54 PM door Mathijs81.)
Bericht: #10
RE: Château La Tulipe de la Garde
Technische uitleg & achtergrond achterwege gelaten - de wijn zelf kon mij alvast zeer bekoren.
Deze is dacht en nacht verschil dan de Merlot ( of andere wijnen v/h Chateau ) te vinden in de Albert Heijn.

Deze "Trois Mille" is een mooie wijn, geweldig diep intense kleur, licht troebel in het glas.
Neus zit zeer goed, ook de initiële smaak in de mond is correct.
Neem wat meer lucht en de wijn geeft je een pittig ( peperig ) randje.
Afdronk inderdaad licht zurig - ik persoonlijk vond dit niet echt storend.

Toppertje - alvast bedankt aan Koenraad om deze op tafel te zetten.

Mathijs
(14-05-2015 01:36 PM)vinejo schreef:  Roterende vaten dienen idd om meer contact met de pulp te maken (schil en pitjes) om aldus een hogere extractie te bekomen. Is vergelijkbaar met pigeage (in de most terugduwen vd chapeau), remontage (oppompen en weer over de chapeau gieten van de most) en delestage (de most naar ander vat transporteren en dan terug in oorspr. vat terug waarbij het hele proces vd stijgende chapeau weer begint).
Het droogijs dient dus gewoon voor de afkoeling en het uitstel vd gisting met het oog op premaceratie.
En het niet- kneuzen zal mss idd voor een kleine MC zorgen, iets wat idd voor zeer fruitige tonen zorgt en aldus de extra extractie van materie en tannines zal compenseren...

Klank bij woord ....

https://www.youtube.com/watch?v=dx4Eh1jPPBc

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
14-05-2015, 03:52 PM
Bericht: #11
RE: Château La Tulipe de la Garde
Wikipedia: "De macération carbonique (maceratie onder koolzuur) is een moderne wijntechniek waarbij de druiven vóór de alcoholische hoofdgisting ongeplet in een afgesloten vat onder extra toegevoegd koolzuurgas een periode onder anaerobe omstandigheden kunnen rijpen. Hierbij stopt de natuurlijke plantenademhaling"
Dus dat droogijs dient niet alleen om de temperatuur te verlagen, maar zorgt voor anaerobe omgeving in het vat. Droogijs is CO2.
14-05-2015, 03:52 PM
Bericht: #12
RE: Château La Tulipe de la Garde
(14-05-2015 01:42 PM)Mathijs81 schreef:  Klank bij woord ....

https://www.youtube.com/watch?v=dx4Eh1jPPBc

Mathijs

Had ik al gepost Tongue

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
02-10-2017, 10:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-10-2017 om 10:46 PM door Mathijs81.)
Bericht: #13
RE: Château La Tulipe de la Garde
Goed - we waren vorige maand ten huize Gort ... bezoek + bestelling Trois Mille ophalen.
Ik had al een flesje 2010 in de serveerkast gelegd, gewoon wachten op de juiste avond.

La Tulipe de la Garde - Trois Mille 2010

+ Kleur - overheerlijke kleur, zo donker als de nacht, zo paars als het ochtendgloren in de zomer.
+ Neus - initieel enorm veel vanille ( hout ) en gedroogd fruit. Later een bepaalde strengheid en strak.
+ Mond - ook hier zeer intens, natuurlijk wat hard, veel zwart fruit, flink wat tannines.
+ Afdronk - zeer hard, nog veel te jong, wel zeer stevig, het pittige kantje van de alcohol (15%).

Nu, we moeten dit een Bordeaux Superieur noemen, maar dat is deze wijn zeker niet.
Dit is duidelijk een niveau of twee hoger, maar op dit moment te hard ( = te jong ).

Een Bordeaux Superieur, die minimum 10 jaar nodig heeft om open te komen, zo zijn er vermoedelijk niet zoveel van.
Een wijn voor de toekomst, en daarom hebben we ter plaatse flink oldoende ingekocht aan 19€ / fles.

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !


Ga naar locatie: