Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Désiré Petit - Jura
04-10-2015, 08:58 PM
Bericht: #1
Domaine Désiré Petit - Jura
Désiré Petit - Arbois-Pupillin Chardonnay Cuvée Jules 2014

Twee weken geleden op weg naar Bandol gestopt in de Jura bij Désiré Petit in Pupillin. Had al veel goede dingen gelezen over deze wijnbouwer. Na een kleine proeverij ter plaatse op het domein was ik vlug overtuigd van de kwaliteit van de wijnen die hier geproduceerd worden.
Vanavond, na een weekje rust van het transport, de Chardonnay geopend. Dadelijk heel florale impressie na het openen. Heel fris ook met wat citrus en wat perzik. De wijn stelt heel wat complexiteit tentoon en wordt mooi ondersteund met een geraffineerd houtgebruik en een beetje mineraliteit. Voor € 8,10 op het domein is dit een koopje.
05-10-2015, 08:24 AM
Bericht: #2
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(04-10-2015 08:58 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin Chardonnay Cuvée Jules 2014

Twee weken geleden op weg naar Bandol gestopt in de Jura bij Désiré Petit in Pupillin. Had al veel goede dingen gelezen over deze wijnbouwer. Na een kleine proeverij ter plaatse op het domein was ik vlug overtuigd van de kwaliteit van de wijnen die hier geproduceerd worden.
Vanavond, na een weekje rust van het transport, de Chardonnay geopend. Dadelijk heel florale impressie na het openen. Heel fris ook met wat citrus en wat perzik. De wijn stelt heel wat complexiteit tentoon en wordt mooi ondersteund met een geraffineerd houtgebruik en een beetje mineraliteit. Voor € 8,10 op het domein is dit een koopje.

Ooit nog gekocht (bij Vitis vin) en inderdaad een heel goed domein!
Heb hier ooit nog de cremant aangeraden:

http://www.vinejo.freebb.be/thread-267-p...ml#pid1524

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-09-2016, 08:22 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Domaine Désiré Petit - Pinot Noir 2014 - Arbois Pupillin

Wat een heerlijke Pinot Noir uit de Jura zeg!
Enorm charmante neus van framboos en rode bessen. Daarbovenop steeds die rokerige, sous-bois toets die élevage op barriques doet verraden. Maar het hout is zo mooi geïntegreerd dat het fruit op geen enkel ogenblik het onderspit moet delven. Dit is een echte charmeur die sappig en elegant overkomt en iedere Bourgogneliefhebber doet smelten van verlangen naar meer van dit. Ik ben een Bourgogneliefhebber, maar er zijn domeinen in de Jura die verdomd goeie pinot kunnen maken.


Bijlagen Afbeeldingen
   
05-11-2016, 01:12 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Désiré Petit - Arbois Pupillin - Trousseau 2014

Zeer lichte kleur met zelfs wat waterige schijn. Schijn kan echter bedriegen want de neus van deze typische Jura wijn is erg intens en zelfs redelijk complex. Rode bessen en kleine zure kersen domineren. Dan volgen rokerige en kruidige impressies. De stijl is sappig en rond. Evenwichtige wijn met mooie zuren en goede houtondersteuning. De afdronk is smaakvol, kruidig, peperig. Belachelijk mooie prijs op het domein van € 8,60.


Bijlagen Afbeeldingen
   
12-12-2016, 09:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-12-2016 om 09:42 PM door Fre.)
Bericht: #5
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Ploussard de Feule 2015

Wijn afkomstig van één van de beste wijngaarden van Pupillin, la côte de Feule met een ondergrond van klei/kalk op rode mergel, en hebben een zuid tot zuidoostelijke expositie. Het rendement voor deze wijn bedraagt 30hl/ha. De druiven worden manuele geoogst en ondergaan een maceration carbonique. Voor de productie van deze wijn worden geen sulfiet,suikers (chaptalisatie) of gistcellen toegevoegd.

In dit voor de Jura uitstekende jaar, toont deze wijn zijn volle fruitigheid: kleine bosaardbeitjes en zelfs wat opgelegde kers. In de mond een sappige maar gestructureerde wijn. Opnieuw vol op z'n fruit. Niet erg complex maar wel zeer aangenaam en vooral weer eens iets anders...
12-12-2016, 09:49 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(12-12-2016 09:42 PM)Fre schreef:   Ploussard de Feule 2015

Wijn afkomstig van één van de beste wijngaarden van Pupillin, la côte de Feule met een ondergrond van klei/kalk op rode mergel, en hebben een zuid tot zuidoostelijke expositie. Het rendement voor deze wijn bedraagt 30hl/ha. De druiven worden manuele geoogst en ondergaan een maceration carbonique. Voor de productie van deze wijn worden geen sulfiet,suikers (chaptalisatie) of gistcellen toegevoegd.

In dit voor de Jura uitstekende jaar, toont deze wijn zijn volle fruitigheid: kleine bosaardbeitjes en zelfs wat opgelegde kers. In de mond een sappige maar gestructureerde wijn. Opnieuw vol op z'n fruit. Niet erg complex maar wel zeer aangenaam en vooral weer eens iets anders...

Ik kreeg deze blind in het glas en was aan het schipperen van Bourgogne naar Piemonte en de Etna...tot ik met wat hulp in de Jura uitkwam.
Wat een mooie, fijne, elegante lekkernij!
Extra benieuwd nu naar de trousseau, die ik me aanschafte op aanraden van Francis.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-12-2016, 10:12 PM
Bericht: #7
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(12-12-2016 09:49 PM)vinejo schreef:  
(12-12-2016 09:42 PM)Fre schreef:   Ploussard de Feule 2015

Wijn afkomstig van één van de beste wijngaarden van Pupillin, la côte de Feule met een ondergrond van klei/kalk op rode mergel, en hebben een zuid tot zuidoostelijke expositie. Het rendement voor deze wijn bedraagt 30hl/ha. De druiven worden manuele geoogst en ondergaan een maceration carbonique. Voor de productie van deze wijn worden geen sulfiet,suikers (chaptalisatie) of gistcellen toegevoegd.

In dit voor de Jura uitstekende jaar, toont deze wijn zijn volle fruitigheid: kleine bosaardbeitjes en zelfs wat opgelegde kers. In de mond een sappige maar gestructureerde wijn. Opnieuw vol op z'n fruit. Niet erg complex maar wel zeer aangenaam en vooral weer eens iets anders...

Ik kreeg deze blind in het glas en was aan het schipperen van Bourgogne naar Piemonte en de Etna...tot ik met wat hulp in de Jura uitkwam.
Wat een mooie, fijne, elegante lekkernij!
Extra benieuwd nu naar de trousseau, die ik me aanschafte op aanraden van Francis.
Voor de Trousseau wordt geadviseerd om toch even te wachten omdat de 2015 nog wat moet liggen en aan complexiteit zal winnen.
26-12-2016, 01:52 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(05-11-2016 01:12 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois Pupillin - Trousseau 2014

Zeer lichte kleur met zelfs wat waterige schijn. Schijn kan echter bedriegen want de neus van deze typische Jura wijn is erg intens en zelfs redelijk complex. Rode bessen en kleine zure kersen domineren. Dan volgen rokerige en kruidige impressies. De stijl is sappig en rond. Evenwichtige wijn met mooie zuren en goede houtondersteuning. De afdronk is smaakvol, kruidig, peperig. Belachelijk mooie prijs op het domein van € 8,60.

Ik dronk van deze wijn de 2015. Zoals Fré voorspelde was hij de eerste dag nog wat gesloten, lichtjes stug. Oké, in de koelkast zetten dus. Vier dagen later is de wijn nog niks geoxideerd, integendeel, pure fraicheur en zeer zuiver in de mond. Toch wel vergelijkbaar met de impressie van de 2014 die Francis dronk. Heerlijk drinkplezier, een gouden tip, thanks Francis!


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-12-2016, 02:15 PM
Bericht: #9
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(26-12-2016 01:52 PM)vinejo schreef:  
(05-11-2016 01:12 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois Pupillin - Trousseau 2014

Zeer lichte kleur met zelfs wat waterige schijn. Schijn kan echter bedriegen want de neus van deze typische Jura wijn is erg intens en zelfs redelijk complex. Rode bessen en kleine zure kersen domineren. Dan volgen rokerige en kruidige impressies. De stijl is sappig en rond. Evenwichtige wijn met mooie zuren en goede houtondersteuning. De afdronk is smaakvol, kruidig, peperig. Belachelijk mooie prijs op het domein van € 8,60.

Ik dronk van deze wijn de 2015. Zoals Fré voorspelde was hij de eerste dag nog wat gesloten, lichtjes stug. Oké, in de koelkast zetten dus. Vier dagen later is de wijn nog niks geoxideerd, integendeel, pure fraicheur en zeer zuiver in de mond. Toch wel vergelijkbaar met de impressie van de 2014 die Francis dronk. Heerlijk drinkplezier, een gouden tip, thanks Francis!

Dat doet me plezier. De kleur van de 2015 lijkt me ook veel geconcentreerder dan 2014. Nog even wachten met deze jaargang dan.
04-01-2017, 10:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-01-2017 om 10:36 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #10
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Vin de Paille 2008

Eerder wat dakpanrood dan het gebruikelijke donkere caramel. Rijke neus van rozijntjes, rijpe ananas, mango en nog wat geconfijte toetsen. In de mond wat abricoosconfituur en wat Luikse siroop. De zoetheid wordt mooi gecounterd door fabuleuze zuurtjes die in de afdronk ragfijn en fris overkomen.
Gewoonweg op zich gedronken, niet als dessertwijn maar gewoon, effe genieten! Moet ook kunnen.


Bijlagen Afbeeldingen
       
04-01-2017, 11:15 PM
Bericht: #11
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(04-01-2017 10:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Vin de Paille 2008

Eerder wat dakpanrood dan het gebruikelijke donkere caramel. Rijke neus van rozijntjes, rijpe ananas, mango en nog wat geconfijte toetsen. In de mond wat abricoosconfituur en wat Luikse siroop. De zoetheid wordt mooi gecounterd door fabuleuze zuurtjes die in de afdronk ragfijn en fris overkomen.
Gewoonweg op zich gedronken, niet als dessertwijn maar gewoon, effe genieten! Moet ook kunnen.

Kleur lijkt bijna dat van een poulsard ;-) - beetje door de lichtinval ook waarschijnlijk

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-01-2017, 12:04 AM
Bericht: #12
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(04-01-2017 11:15 PM)vinejo schreef:  
(04-01-2017 10:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Vin de Paille 2008

Eerder wat dakpanrood dan het gebruikelijke donkere caramel. Rijke neus van rozijntjes, rijpe ananas, mango en nog wat geconfijte toetsen. In de mond wat abricoosconfituur en wat Luikse siroop. De zoetheid wordt mooi gecounterd door fabuleuze zuurtjes die in de afdronk ragfijn en fris overkomen.
Gewoonweg op zich gedronken, niet als dessertwijn maar gewoon, effe genieten! Moet ook kunnen.

Kleur lijkt bijna dat van een poulsard ;-) - beetje door de lichtinval ook waarschijnlijk

Opmerking is terecht Jo. Wijn is gemaakt van ingedroogde chardonnay, savagnin en poulsard. En ik denk dat deze laatste druif de bovenhand had.
05-01-2017, 09:19 AM
Bericht: #13
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(05-01-2017 12:04 AM)FRANCISPICCART schreef:  
(04-01-2017 11:15 PM)vinejo schreef:  
(04-01-2017 10:35 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Vin de Paille 2008

Eerder wat dakpanrood dan het gebruikelijke donkere caramel. Rijke neus van rozijntjes, rijpe ananas, mango en nog wat geconfijte toetsen. In de mond wat abricoosconfituur en wat Luikse siroop. De zoetheid wordt mooi gecounterd door fabuleuze zuurtjes die in de afdronk ragfijn en fris overkomen.
Gewoonweg op zich gedronken, niet als dessertwijn maar gewoon, effe genieten! Moet ook kunnen.

Kleur lijkt bijna dat van een poulsard ;-) - beetje door de lichtinval ook waarschijnlijk

Opmerking is terecht Jo. Wijn is gemaakt van ingedroogde chardonnay, savagnin en poulsard. En ik denk dat deze laatste druif de bovenhand had.

watte - ik wist niet dat ze ook rode druiven mochten gebruiken voor de vin de paille.. - weer iets bijgeleerd - thanks! Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-01-2017, 08:41 PM
Bericht: #14
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Cuvée Tradition 2014

70% Chardonnay en 30% Savagnin. Slechts zeer licht-oxidatief van stijl. Walnoten, licht gebrand, rijpe golden appels, ananas, honing, beetje boter. Fijne zuren die de wijn een fris karakter geven. Ik weet dat er veel mensen zijn die niet van de Jurastijl houden, maar zelfs voor hen moet dit best te pruimen zijn. Dit doet me zelfs wat aan een goeie Chardonnay uit de Bourgogne denken. Ah, die zuurtjes in de afdronk zijn zo onberispelijk. Heel mooi!


Bijlagen Afbeeldingen
   
30-01-2017, 09:22 PM
Bericht: #15
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(30-01-2017 08:41 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Cuvée Tradition 2014

70% Chardonnay en 30% Savagnin. Slechts zeer licht-oxidatief van stijl. Walnoten, licht gebrand, rijpe golden appels, ananas, honing, beetje boter. Fijne zuren die de wijn een fris karakter geven. Ik weet dat er veel mensen zijn die niet van de Jurastijl houden, maar zelfs voor hen moet dit best te pruimen zijn. Dit doet me zelfs wat aan een goeie Chardonnay uit de Bourgogne denken. Ah, die zuurtjes in de afdronk zijn zo onberispelijk. Heel mooi!

Beste Francis ,

Je hebt me officieel overtuigd ( zondér dat dit jouw intentie was uiteraard ) .
Van dit domein eens wat flessen te kopen .
Ik heb ook wel officieel dorst nu ...
30-01-2017, 09:29 PM
Bericht: #16
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(30-01-2017 09:22 PM)gertjeuh schreef:  
(30-01-2017 08:41 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin - Cuvée Tradition 2014

70% Chardonnay en 30% Savagnin. Slechts zeer licht-oxidatief van stijl. Walnoten, licht gebrand, rijpe golden appels, ananas, honing, beetje boter. Fijne zuren die de wijn een fris karakter geven. Ik weet dat er veel mensen zijn die niet van de Jurastijl houden, maar zelfs voor hen moet dit best te pruimen zijn. Dit doet me zelfs wat aan een goeie Chardonnay uit de Bourgogne denken. Ah, die zuurtjes in de afdronk zijn zo onberispelijk. Heel mooi!

Beste Francis ,

Je hebt me officieel overtuigd ( zondér dat dit jouw intentie was uiteraard ) .
Van dit domein eens wat flessen te kopen .
Ik heb ook wel officieel dorst nu ...

thumbsup
22-02-2017, 09:54 PM
Bericht: #17
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(04-10-2015 08:58 PM)FRANCISPICCART schreef:  Désiré Petit - Arbois-Pupillin Chardonnay Cuvée Jules 2014

Twee weken geleden op weg naar Bandol gestopt in de Jura bij Désiré Petit in Pupillin. Had al veel goede dingen gelezen over deze wijnbouwer. Na een kleine proeverij ter plaatse op het domein was ik vlug overtuigd van de kwaliteit van de wijnen die hier geproduceerd worden.
Vanavond, na een weekje rust van het transport, de Chardonnay geopend. Dadelijk heel florale impressie na het openen. Heel fris ook met wat citrus en wat perzik. De wijn stelt heel wat complexiteit tentoon en wordt mooi ondersteund met een geraffineerd houtgebruik en een beetje mineraliteit. Voor € 8,10 op het domein is dit een koopje.

Deze avond de 2015 in het glas.

Een lichtgele kleur met groene schijn, heel helder. De neus is heel fris met een zuivere mineraliteit (hier sprak men van de geur onder een waterval, het water kletst tegen de rotsen), fruit is mooi a point (peer, steenfruit), floraal (bloemetjes uit de Alpenweide), opvallend is ook een toets geroosterde banaan. De wijn blijft levendig in de mond, sappig met fijne citruszuurtjes die de afdronk bijzonder fris houden.
Zeer goed combineerbaar met Bressekip Wink met champignontjes. Of gewoon als aperitief.
Klasse!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-03-2017, 09:53 PM
Bericht: #18
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(12-12-2016 09:49 PM)vinejo schreef:  
(12-12-2016 09:42 PM)Fre schreef:   Ploussard de Feule 2015

Wijn afkomstig van één van de beste wijngaarden van Pupillin, la côte de Feule met een ondergrond van klei/kalk op rode mergel, en hebben een zuid tot zuidoostelijke expositie. Het rendement voor deze wijn bedraagt 30hl/ha. De druiven worden manuele geoogst en ondergaan een maceration carbonique. Voor de productie van deze wijn worden geen sulfiet,suikers (chaptalisatie) of gistcellen toegevoegd.

In dit voor de Jura uitstekende jaar, toont deze wijn zijn volle fruitigheid: kleine bosaardbeitjes en zelfs wat opgelegde kers. In de mond een sappige maar gestructureerde wijn. Opnieuw vol op z'n fruit. Niet erg complex maar wel zeer aangenaam en vooral weer eens iets anders...

Ik kreeg deze blind in het glas en was aan het schipperen van Bourgogne naar Piemonte en de Etna...tot ik met wat hulp in de Jura uitkwam.
Wat een mooie, fijne, elegante lekkernij!
Extra benieuwd nu naar de trousseau, die ik me aanschafte op aanraden van Francis.

Vandaag eerste maal buiten gezeten in een fraai lentezonnetje met voor de eerste maal een flesje "Ploussard de Feule" 2015 van Petit. Verbaasde gezichten bij de tafelgenoten toen ze dit in het glas kregen. Vreemde kleur voor zo een jonge wijn, dakpanrood, roestbruin. Verder erg licht en weinig concentratie. De beoordelingen van de neus en de smaak waren echter zeer lovend. Inderdaad veel elegantie. Veel licht rood fruit, framboosjes, aardbeitjes, zelfs wat bloemetjes en toch ook wat sous-bois. Genoten van elke teug van deze aangename complexloze wijn. Wel fris schenken.
13-06-2017, 07:16 PM
Bericht: #19
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(26-09-2016 08:22 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Désiré Petit - Pinot Noir 2014 - Arbois Pupillin

Wat een heerlijke Pinot Noir uit de Jura zeg!
Enorm charmante neus van framboos en rode bessen. Daarbovenop steeds die rokerige, sous-bois toets die élevage op barriques doet verraden. Maar het hout is zo mooi geïntegreerd dat het fruit op geen enkel ogenblik het onderspit moet delven. Dit is een echte charmeur die sappig en elegant overkomt en iedere Bourgogneliefhebber doet smelten van verlangen naar meer van dit. Ik ben een Bourgogneliefhebber, maar er zijn domeinen in de Jura die verdomd goeie pinot kunnen maken.

Vandaag dezelfde 2014 in het glas. Het rokerige en sous-bois blijft in de neus. Het fruitige is geëvolueerd naar oude kriek Lambic en Gentse neusjes. Toch wel goed!
26-07-2017, 06:22 PM
Bericht: #20
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Savagnin 2011 - Arbois-Pupillin - Domaine Désiré Petit

Het was weer even geleden, een puur savagnin op de oxidatieve manier gemaakt. Strogele kleur. Dadelijk die geur van walnoten samen met gekonfijte en gedroogde vruchten en kruidige tonen. Verder in de mond vol, complex en prachtige zuurtjes. Een mooi alternatief voor "grote broer" Vin Jaune.


Bijlagen Afbeeldingen
   
27-07-2017, 12:34 AM
Bericht: #21
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(26-07-2017 06:22 PM)FRANCISPICCART schreef:  Savagnin 2011 - Arbois-Pupillin - Domaine Désiré Petit

Het was weer even geleden, een puur savagnin op de oxidatieve manier gemaakt. Strogele kleur. Dadelijk die geur van walnoten samen met gekonfijte en gedroogde vruchten en kruidige tonen. Verder in de mond vol, complex en prachtige zuurtjes. Een mooi alternatief voor "grote broer" Vin Jaune.

Ja, vind ik ook! Soms zelfs aangenamer (vineuzer) dan de big brother...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-06-2018, 09:40 PM
Bericht: #22
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Domaine Désiré Petit - Château-Chalon "En Beaumont" 2008
Goudgele kleur. Groene appel, walnoten, honing, curry, gegrilde amandelen, geconfijt fruit. Fijne karakteristieke zuren van de savagnin op zijn best. Blijft lang nazinderen in de mond, héél lang zelfs. Men liet me destijds, op het domein, de vin jaune 2009 samen met de château-chalon 2008 proeven. Die laatste heeft toch altijd nét dat beetje meer. Dit zijn wijnen die je rustig voor je kleinkinderen kan wegleggen.


Bijlagen Afbeeldingen
   
08-06-2018, 10:26 AM
Bericht: #23
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(07-06-2018 09:40 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Désiré Petit - Château-Chalon "En Beaumont" 2008
Goudgele kleur. Groene appel, walnoten, honing, curry, gegrilde amandelen, geconfijt fruit. Fijne karakteristieke zuren van de savagnin op zijn best. Blijft lang nazinderen in de mond, héél lang zelfs. Men liet me destijds, op het domein, de vin jaune 2009 samen met de château-chalon 2008 proeven. Die laatste heeft toch altijd nét dat beetje meer. Dit zijn wijnen die je rustig voor je kleinkinderen kan wegleggen.

Prachtig kleur! Nu nog nen schuimkraag erop en het is precies nen Orval Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
25-06-2018, 06:45 PM
Bericht: #24
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(07-06-2018 09:40 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Désiré Petit - Château-Chalon "En Beaumont" 2008
Goudgele kleur. Groene appel, walnoten, honing, curry, gegrilde amandelen, geconfijt fruit. Fijne karakteristieke zuren van de savagnin op zijn best. Blijft lang nazinderen in de mond, héél lang zelfs. Men liet me destijds, op het domein, de vin jaune 2009 samen met de château-chalon 2008 proeven. Die laatste heeft toch altijd nét dat beetje meer. Dit zijn wijnen die je rustig voor je kleinkinderen kan wegleggen.

Vandaag laatste glas uit deze fles die dus ongeveer drie weken geleden geopend werd. Blijft lekker. Misschien ietsiepietsie minder. Maar toch, er blijven weinig wijnen zoveel drinkbare kwaliteit afgeven drie weken na opening zonder artificiële tussenkomst.
02-11-2018, 06:35 PM
Bericht: #25
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Een wijndomein die altijd scoort, ook gisteren met zijn L'essen'ciel 2015

Een wijn van 100% savagnin (geouilleerd). De wijn ondergaat eerst een traditionele vinificatie zoals voor een gewone witte wijn. De fermentatie gebeurt in 600 liter vaten en demi-muids.

Deze jongen liet zich niet direct als savagnin tonen. Geen nootjes (Oli sprak wel over een geëvolueerde wijn). Wel geel fruit , botertoetsen en een fumé. Qua smaak een rijke mond met fijne zuren. Ik had hier na enige tijd toch een lichte nootjestoets in de afdronk al was die wel zeer subtiel (mss was ik als schenker beïnvloed, dat kan ook). Complex en dat voor de prijs van 12EUR (Salon in Lille)

Ging uiteraard perfect bij de gerijpte compté en andere kazen.
03-11-2018, 09:13 AM
Bericht: #26
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Dit Domein levert blijkbaar alleen binnen Frankrijk, is er een manier om in België aan deze wijnen te geraken, zonder er een bergrit voor te hoeven doen?
03-11-2018, 09:18 AM
Bericht: #27
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
(03-11-2018 09:13 AM)Jordaens schreef:  Dit Domein levert blijkbaar alleen binnen Frankrijk, is er een manier om in België aan deze wijnen te geraken, zonder er een bergrit voor te hoeven doen?

Ze staan ieder jaar in Rijsel op de beurs Salon des Vignerons (binnen 2 weken). In maart komen ze terug naar een kleiner salon in Arras.

Ook Vitis Vins in Drongen verkoopt die, maar je moet je inloggen om prijzen te zien.
03-11-2018, 09:33 AM
Bericht: #28
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Bedankt, Fré. Bij Vitis Vin hebben ze blijkbaar het hele gamma, dus daar zijn we, mogelijk al voor onze "Frankrijk 2", zeer mee geholpen.
01-05-2019, 07:50 AM
Bericht: #29
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Gisteren gedronken

Ploussard de Feule 2015
De druiven komen van een bijzonder en steil perceel dat slechts 1 hectare meet, bestaat uit rode mergel waarop een laag kalk en klei ligt. Het perceel ligt tussen de 290 m en 400 m hoogte. De 25 jaar oude stokken leveren een rendement van 30 hl per hectare.
Macération carbonique gedurende 2 à 3 weken. Tijdens de vinificatie van deze natuurlijke wijn worden geen sulfiet en uitheemse gisten toegevoegd. Geen collage of filtering.
Deze wijn werd door de meeste proevers goed onthaald door zijn originaliteit en lichtheid. Persoonlijk vond ik het aroma iets té natuurlijk, ttz, het schrale bier was van de partij. Ik kon meer genieten van de Trousseau 2015 , die zowel qua kleur als qua geur écht wel aan een pinot noir deed denken.
Naar verluidt zou de 2017 van deze wijn énorm geslaagd zijn.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-05-2019, 08:25 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-05-2019 om 08:25 AM door Fre.)
Bericht: #30
RE: Domaine Désiré Petit - Jura
Trousseau 2015
Qua kleur zou je denken aan een pinot noir. Qua neus: funky barnyard die er na een tijdje uit gaat. Rijpe aardbeien en wat kruidigheid. In de mond zacht, met bosaarbeitjes en kersjes, milde zuurtjes. Goede balans. Afdronk eerder kort. Een leuke afwisseling met de klassieke pinots voor cool climate liefhebbers.


Ga naar locatie: