Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
03-07-2010, 07:42 PM
Bericht: #1
Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Gisterenavond genoten van het eerste topjaar van Angélus: 1989.

Prachtig geëvolueerd, subliem: heel intense geur met natte baksteentoetsen (typische oude St Emilion/merlotgeur), en elegante smaak met meer mineraligs, rode bessen, nog mooie zuren.

Heel mooi en zal allicht nog 5-tal jaar perfect op dronk zijn (voldoende body) en dan haar kracht verliezen.

(94/100)

De Pichon Baron 2002 die we ervoor geopend hadden (90/100) was veel rijker in de neus (fruitig maar ook lactisch (yoghurt) met ook wat melkchocolade) maar de smaak was dan toch weer veel korter, conform de jaargang. Maar was wel een absolute topper uit 2002.
04-07-2010, 12:53 PM
Bericht: #2
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Château L'Angélus; Château Pichon Longueville Baron…. : mooie wijnkelder of heel goede vrienden.
Zijn er daar al chinezen tussen? Want binnen 20 jaar zijn dit soort wijnen misschien daar nog alleen te drinken.Rolleyes

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
05-07-2010, 01:12 AM
Bericht: #3
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Angélus haalde mijne pa uit zijne kelder (dank u papa). en Pichon Baron was die avond door een goede wijnvriend mee gebracht (dank u Ignace!).

soms kan het (wijn)leven mooi zijn Tongue
05-07-2010, 09:22 AM
Bericht: #4
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
"heel intense geur met natte baksteentoetsen (typische oude St Emilion/merlotgeur)"
Bedankt om me eraan te herinneren om geen merlot te kopen...

;-)
13-12-2010, 04:07 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-12-2010 om 04:10 PM door Roeland V.)
Bericht: #5
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Gisteren ter gelegenheid van de 60e verjaardag van ons vader bij het zondagsdiner twee goede wijnen naast elkaar gezet:

Lafite-Rothschild 1986 en
Angélus 1989.
Over de Lafite later een afzonderlijke post.

De Angélus 1989 was opnieuw schitterend.... Hij stijgt misschien zelfs nog twee punten in mijn waardering (van 94/100 naar 96/100) want die wijn heeft echt alles wat een goede Bordeaux moet hebben vind ik. Hij begint met de leeftijd precies wel steeds wat zoeter te gaan lijken...

Een absolute topwijn... Ik kan me zo direct niet meteen een Bordeaux of andere wijn inbeelden die dit niveau evenaart. Sounds rude, maar hier tegen verbleken alle Pontet-Canets, SM's, Troplong-Mondots en consoorten die ik al gedronken heb toch ...

Enkel de Sassicaia 1985 die ik verleden jaar dronk was nóg beter (98-100/100).
13-12-2010, 04:16 PM
Bericht: #6
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
En wat gaat ge morgen opendoen? :-)

Wine is sunlight , held together by water !
13-12-2010, 04:27 PM
Bericht: #7
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
zijne portemonnaie
13-12-2010, 04:30 PM
Bericht: #8
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Als je die prijzen vandaag ziet, dan is het een voorrecht om die wijnen op die leeftijd te kunnen proeven. Dit wordt een zeldzaam genot... Mijn vader was jammer genoeg geen wijnliefhebber...

Buvez du vin et vivez joyeux !
13-12-2010, 04:43 PM
Bericht: #9
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
het grootste genot is te weten dat mij pa in 1993 de Angélus '89 heeft aangekocht aan 850 bef. (ofte 22 €)!

die prijsevoluties zijn inderdaad geschift te noemen...
13-12-2010, 04:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-12-2010 om 04:45 PM door 33S.)
Bericht: #10
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Voor wie de Chinezen wil voor zijn: de 2006 staat in promotie bij den delhaize: 172,5 i.p.v. 230 €. Per kist van 12 te kopen weliswaar, geheel de uwe voor een dikke 2.000 euro! Wink
13-12-2010, 04:45 PM
Bericht: #11
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
@Barre : niet alleen zijn portemonnaie denk ik :-)

Wine is sunlight , held together by water !
13-12-2010, 05:10 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-12-2010 om 05:22 PM door Pat Leoville.)
Bericht: #12
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(13-12-2010 04:07 PM)Roeland V schreef:  Gisteren ter gelegenheid van de 60e verjaardag van ons vader bij het zondagsdiner twee goede wijnen naast elkaar gezet:

Lafite-Rothschild 1986 en
Angélus 1989.
Over de Lafite later een afzonderlijke post.

De Angélus 1989 was opnieuw schitterend.... Hij stijgt misschien zelfs nog twee punten in mijn waardering (van 94/100 naar 96/100) want die wijn heeft echt alles wat een goede Bordeaux moet hebben vind ik. Hij begint met de leeftijd precies wel steeds wat zoeter te gaan lijken...

Een absolute topwijn... Ik kan me zo direct niet meteen een Bordeaux of andere wijn inbeelden die dit niveau evenaart. Sounds rude, maar hier tegen verbleken alle Pontet-Canets, SM's, Troplong-Mondots en consoorten die ik al gedronken heb toch ...

Enkel de Sassicaia 1985 die ik verleden jaar dronk was nóg beter (98-100/100).

Zelf ook al enkele malen Angelus gedronken. De 1995 (schijnt top te zijn), de 2001 en de 2008 (vat). En eerlijk, blijf er moeite mee hebben, bij mij valt hij steeds tegen.
Sassicaia daarentegen kan mij enorm bekoren.
13-12-2010, 05:27 PM
Bericht: #13
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Mooie tasting Roeland! Jawadde! Ik kon 1 keer Angélus proeven, het was de '95. (geproefd in 2006/07 of zo) Die viel heel erg tegen en ik begrijp niet goed waarom. Zoals Pat zegt zou dit top moeten zijn en na iets meer dan 10 jaar minstens al drinkbaar, maar was zo tannineus dat hij niet te zuipen was. Misschien moet hij nog eens 10 jaar hebben. Ofwel is dat de reden, ofwel was het een fake fles..

Maar ja ook de Lafite '98 die ik onlangs nog mocht proeven bracht niet het zalige genot - ook 10 jaar te vroeg geopend.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
13-12-2010, 07:00 PM
Bericht: #14
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(13-12-2010 05:27 PM)Matten schreef:  Mooie tasting Roeland! Jawadde! Ik kon 1 keer Angélus proeven, het was de '95. (geproefd in 2006/07 of zo) Die viel heel erg tegen en ik begrijp niet goed waarom. Zoals Pat zegt zou dit top moeten zijn en na iets meer dan 10 jaar minstens al drinkbaar, maar was zo tannineus dat hij niet te zuipen was. Misschien moet hij nog eens 10 jaar hebben. Ofwel is dat de reden, ofwel was het een fake fles........................

Angélus heeft me ook nooit kunnen imponeren maar ik kan enkele spreken over jaargangen uit de jaren 70 en 80.
Heb daar nog een paar souvenirs van liggen maar ze zijn wellicht allemaal kapot.
Ook de tweede wijn Le Carillon de l'Angélus vind ik ook een wijn om niet naar huis over te schrijven.(ik denk dat ik hiervan ook nog een paar fleskes van 1990 heb liggen)

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
13-12-2010, 07:02 PM
Bericht: #15
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Ah, die 90 vond ik nochtans heel lekker 2 jaar terug...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-12-2010, 03:58 PM
Bericht: #16
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(13-12-2010 04:07 PM)Roeland V schreef:  Een absolute topwijn... Ik kan me zo direct niet meteen een Bordeaux of andere wijn inbeelden die dit niveau evenaart. Sounds rude, maar hier tegen verbleken alle Pontet-Canets, SM's, Troplong-Mondots en consoorten die ik al gedronken heb toch ...

Wow! Geen enkele nieuwe wereld? Geen enkele linker-oever? Zelfs geen enkele amerikaan? De wereld moet even stil gestaan hebben! punk
13-08-2016, 10:48 PM
Bericht: #17
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Chateau Angelus 1982

Mijne 35ste verjaardag vandaag, al de ganse dag festiviteiten en dito gastronomie.
Kom je thuis, brengt je maat dan wel niet een Angelus 82 mee om te vieren Slurp.

Als een sucker voor "belegen" Bordeaux wijnen, zeer nauwkeurig mentale nota's genomen.

+ Fles - goede staat, niveau +/- 2 cm onder de kurk. Kurk zelf doordrongen - verwijderd in twee delen.
+ Kleur - tamelijk troebel, had beter een dagje rechtop gestaan, maar niet erg.
+ Neus - hier ga ik een paar regels voor nodig hebben, sommige misschien door de bocht ?
Bij aanvang beetje Etna gevoel, beetje zwavel, bosbrand, verbrande den/spar, vulkanisch gesteente.
Daarna een duidelijke geur van zoethout die naar boven kwam - daar waren we beide zeker van.
Later op de avond kreeg ik iets van ziltigheid in de neus, zeewier ontbloot in zonlicht, etc.
+ Smaak - geen tannines meer te bespeuren, lichte zuren, stofferige zolder, oude boeken, perkament
+ Afdronk - mooie oude Bordeaux, ook hier wat zoethout en heel heel ver nog een beetje rode vruchten.

Het mythische jaar 1982, ik was vermoedelijk nog in de pampers en had weinig of geen tanden.
Altijd leuk om een mooi verouderde Bordeaux te drinken, dit was geen uitzondering.

   

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
13-08-2016, 11:10 PM
Bericht: #18
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(13-08-2016 10:48 PM)Mathijs81 schreef:  Chateau Angelus 1982

Mijne 35ste verjaardag vandaag, al de ganse dag festiviteiten en dito gastronomie.
Kom je thuis, brengt je maat dan wel niet een Angelus 82 mee om te vieren Slurp.

Als een sucker voor "belegen" Bordeaux wijnen, zeer nauwkeurig mentale nota's genomen.

+ Fles - goede staat, niveau +/- 2 cm onder de kurk. Kurk zelf doordrongen - verwijderd in twee delen.
+ Kleur - tamelijk troebel, had beter een dagje rechtop gestaan, maar niet erg.
+ Neus - hier ga ik een paar regels voor nodig hebben, sommige misschien door de bocht ?
Bij aanvang beetje Etna gevoel, beetje zwavel, bosbrand, verbrande den/spar, vulkanisch gesteente.
Daarna een duidelijke geur van zoethout die naar boven kwam - daar waren we beide zeker van.
Later op de avond kreeg ik iets van ziltigheid in de neus, zeewier ontbloot in zonlicht, etc.
+ Smaak - geen tannines meer te bespeuren, lichte zuren, stofferige zolder, oude boeken, perkament
+ Afdronk - mooie oude Bordeaux, ook hier wat zoethout en heel heel ver nog een beetje rode vruchten.

Het mythische jaar 1982, ik was vermoedelijk nog in de pampers en had weinig of geen tanden.
Altijd leuk om een mooi verouderde Bordeaux te drinken, dit was geen uitzondering.



Mathijs

Mathijs,
Ik hoop dat je er echt heb genoten van deze 1982.
Ik heb van deze 82 ook 3 flesjes gehad maar heeft me nooit kunnen imponeren. ( persoonlijke smaak ?)

Ik weet wel niet hoe de kwaliteit is van de peperdure jonge wijnjaren.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
14-08-2016, 10:30 AM
Bericht: #19
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Is het niet zo dat in de jaren 70-80 Angelus een zeer matige periode kende?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-08-2016, 11:10 AM
Bericht: #20
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(14-08-2016 10:30 AM)vinejo schreef:  Is het niet zo dat in de jaren 70-80 Angelus een zeer matige periode kende?

Had ik ook ooit ergens gehoord dat er pas een echt boost was in de kwaliteit vanaf 1986 / 1988 (?).
Niettemin, dit feit was alvast niet storend gisterenavond - mooi ouder geworden Bordeaux Slurp.

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
14-08-2016, 11:50 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-08-2016 om 11:51 AM door don quichotte.)
Bericht: #21
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(14-08-2016 10:30 AM)vinejo schreef:  Is het niet zo dat in de jaren 70-80 Angelus een zeer matige periode kende?

Dit is mogelijk Jo dat Angelus van recentere jaren beter is.
De tweede wijn Carillon de l'Angelus ( 1990 en 1995) heb ik ervaren met meer finesse of elegantie.
Beide wijnen zijn nu nog altijd mooi.
Ik geef deze een 89...90.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
14-08-2016, 12:20 PM
Bericht: #22
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Die finesse en elegantie, daar kan ik me wat bij voorstellen. In mijn loopbaan veel met flessen en kisten Angélus rondgesjouwd, maar ik kan me slechts herinneren de 1990 geproefd te hebben. Die was enorm geconcentreerd, haast zwart, heel veel hout en confituur, maar m.i. zonder enige Saint-Emilion-typiciteit... Te Amerikaanserig naar mijn zin. Of wat in die tijd voor de Parker-taste moest doorgaan, denk ik. Ik ben daar toen wat op afgeknapt en vermits de prijsevolutie, mede dank zij die stijlbreuk, omgekeerd evenredig was met mijn belangstelling heb ik aan deze wijn daarna geen aandacht meer besteed. Het kan dus best zijn, dat hij ondertussen ongelooflijk fantastisch is geworden.
14-08-2016, 02:34 PM
Bericht: #23
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(14-08-2016 10:30 AM)vinejo schreef:  Is het niet zo dat in de jaren 70-80 Angelus een zeer matige periode kende?

Klopt. Eventjes snel wat opzoekwerk gedaan.

Hubert de Boüard heeft in 1985 het Château van z'n vader overgenomen na een aanvaring met z'n vader wanneer hij de kwaliteit van de wijn wou verhogen.
Zoals hij in Wine Spectator (dec 2013) zegt: "Angelus was a good brand, but not great. But we made money".

Toen hij in 1983 z'n voormalige professor oenologie uitnodigde, trok hij een paar flesjes open. Toen hij de 1979 en de 1978 proefde, zei hij nog beleefd dat het een goede wijn was. Maar toen hij een 1953 en een 1955 proefde, zou hij gezegd hebben: "young man, you have some serious work to do" (enfin, tzal wel in 't Frans geweest zijn, maar mijne Wine Spectator is in 't Engels Big Grin ).

Vandaar dat ik ook geen hoge verwachting had van die 1983, maar mijn vrees was niet gegrond.
Wijn was al bij al nog stevig.

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
14-08-2016, 03:14 PM
Bericht: #24
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(14-08-2016 02:34 PM)Mr Coone schreef:  
(14-08-2016 10:30 AM)vinejo schreef:  Is het niet zo dat in de jaren 70-80 Angelus een zeer matige periode kende?

Klopt. Eventjes snel wat opzoekwerk gedaan.

Hubert de Boüard heeft in 1985 het Château van z'n vader overgenomen na een aanvaring met z'n vader wanneer hij de kwaliteit van de wijn wou verhogen.
Zoals hij in Wine Spectator (dec 2013) zegt: "Angelus was a good brand, but not great. But we made money".

Toen hij in 1983 z'n voormalige professor oenologie uitnodigde, trok hij een paar flesjes open. Toen hij de 1979 en de 1978 proefde, zei hij nog beleefd dat het een goede wijn was. Maar toen hij een 1953 en een 1955 proefde, zou hij gezegd hebben: "young man, you have some serious work to do" (enfin, tzal wel in 't Frans geweest zijn, maar mijne Wine Spectator is in 't Engels Big Grin ).

Vandaar dat ik ook geen hoge verwachting had van die 1983, maar mijn vrees was niet gegrond.
Wijn was al bij al nog stevig.

thank you voor de toelichting!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-08-2016, 06:04 PM
Bericht: #25
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
mijn vader had destijds Angelus 1986 gekocht, een over-oaked wijn, van miserie uiteindelijk doorverkocht

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
15-08-2016, 10:08 PM
Bericht: #26
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(14-08-2016 03:14 PM)vinejo schreef:  
(14-08-2016 02:34 PM)Mr Coone schreef:  
(14-08-2016 10:30 AM)vinejo schreef:  Is het niet zo dat in de jaren 70-80 Angelus een zeer matige periode kende?

Klopt. Eventjes snel wat opzoekwerk gedaan.

Hubert de Boüard heeft in 1985 het Château van z'n vader overgenomen na een aanvaring met z'n vader wanneer hij de kwaliteit van de wijn wou verhogen.
Zoals hij in Wine Spectator (dec 2013) zegt: "Angelus was a good brand, but not great. But we made money".

Toen hij in 1983 z'n voormalige professor oenologie uitnodigde, trok hij een paar flesjes open. Toen hij de 1979 en de 1978 proefde, zei hij nog beleefd dat het een goede wijn was. Maar toen hij een 1953 en een 1955 proefde, zou hij gezegd hebben: "young man, you have some serious work to do" (enfin, tzal wel in 't Frans geweest zijn, maar mijne Wine Spectator is in 't Engels Big Grin ).

Vandaar dat ik ook geen hoge verwachting had van die 1983, maar mijn vrees was niet gegrond.
Wijn was al bij al nog stevig.

thank you voor de toelichting!
Idd, altijd leuk om zo'n dingen te lezen!

Live your life to the fullest, because it only happens once...
05-10-2016, 07:55 PM
Bericht: #27
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
Angelus 1975
In een blindproeverij voorgeschoteld. bittere chocolade, fijne zuren, heel mooi verouderd. Meer herinner ik me niet, wel de score: 91

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
05-10-2016, 10:45 PM
Bericht: #28
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(05-10-2016 07:55 PM)Vince schreef:  Angelus 1975
In een blindproeverij voorgeschoteld. bittere chocolade, fijne zuren, heel mooi verouderd. Meer herinner ik me niet, wel de score: 91

Hola, bij de zotte bende gezeten..? Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-10-2016, 09:36 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-10-2016 om 11:30 AM door Mathijs81.)
Bericht: #29
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
(05-10-2016 07:55 PM)Vince schreef:  Angelus 1975
In een blindproeverij voorgeschoteld. bittere chocolade, fijne zuren, heel mooi verouderd. Meer herinner ik me niet, wel de score: 91

Thuis ook nog één flesje - laatste van drie - liggen. Gaf ik de vorige keer ook mooie score !

   

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
01-11-2016, 11:47 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-11-2016 om 11:48 PM door Mathijs81.)
Bericht: #30
RE: Ch Angélus, 1 GCC, St Emilion, France
N°3 d'Angelus 2012 ( 3de wijn Angelus )

Gemaakt van uitsluitend jonge wijnranken van een bepaald perceel van Angelus.
Minimum 85-90% Merlot, de rest dan vermoedelijk CS of CF ( nergens te vinden ).
Ziet hout, maar de vaten van 1-2 jaar oud ( ex Angelus & vermoedelijk ook Carillon )
Een alcohol percentage van 13,5% deze 2012 en kon ik aankopen aan 22,12 Euro.

+ Kleur - tamelijk licht, idem lichte rand a/h glas
+ Neus - rokerig, peper, sexy, stout, diep rood fruit, lichte houttoets, licht parfum vanille en bloemen
+ Smaak - zacht, eenvoudig dus mooie structuur, mooi rond, mooi fruit, speels en plezant
+ Afdronk - scherp, kruidig, peper, zacht, toch wel interessant

Vooraf had ik hier weinig van verwacht ... een 3de wijn EN een matige tot slecht jaargang ?
Niettemin, de wijnmaker heeft hier mooi werk en dus een leuke wijn geleverd.
Niet iets om de tand des tijds te trotseren, maar om mooi jong en op vol fruit te drinken.
Ik dronk deze wijn over een periode van 4.5 Hrs en kon me bekoren van begin tot einde.

Mathijs

   

When in doubt ... drink Pomerol !


Ga naar locatie: