Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Marqués de Cacéres, Rioja
26-01-2017, 11:59 AM
Bericht: #1
Marqués de Cacéres, Rioja
Verrassend genoeg nog geen topic van dit grote wijnhuis in Rioja alta.

Ik vond wel een TN terug van Jordaens uit 2013:


- Marqués de Cacéres - 2009
D.O.C. Rioja (13% vol)
Crianza -- 8,99 €

Zicht: Helder, vol met kleine doorzichtigheid, donker karmijn met mauve toets.
Aroma: Intens maar nog wat gesloten, zwarte en rode vruchtjes, cuberdon, rozijnen, gekonfijte kers, vliersiroop, rokerig en kruidig met wat vanille. Fijn maar krachtig.
Smaak: krachtig en vol met een korte bestendigheid. Niet nadrukkelijk, noch in molligheid, noch in tannines, noch in zuren. Vlotte drinkwijn.


Deze week dronken we de 2013 van deze crianza, deze wijn had gelijkaardige kenmerken. Een wijn met een fijn, fris aroma van vooral zwart fruit, cacao, grafiet.
In de mond redelijk koel maar wel sappig, verder zoals door Rik beschreven: niet nadrukkelijk, noch in molligheid, noch in tannines, noch in zuren.
Aan 9 euro een degelijke prijs-kwaliteit.

Dit konden we niet echt zeggen van de - nochtans goedkopere- witte Rioja van hetzelfde huis. Weinig origineel, wel verfrissend maar een eerder onbenullige wijn.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-01-2017, 12:52 PM
Bericht: #2
RE: Marqués de Cacéres, Rioja
Heb daar ooit de Reserva van gedronken (weet niet meer welke jaargang), en die was goed te pruimen. Modern, maar goed.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
10-10-2022, 11:21 PM
Bericht: #3
RE: Marqués de Cacéres, Rioja
Reserva 2011.

Ik wist dat dit goed was, maar zòò goed. Pff..

Kurk geheel als nieuw.

Kleur intens donker met prachtige uitloop naar warm oranje rood.

Donker fruit en ja, vanille natuurlijk, nieuwe Franse vaten.

Zeer vol en krachtig met tannine, donker fruit en een super boost op de afdronk.

Wat een complexiteit! Daar is een vleug bosgrond, daar rolt een bosbes voorbij,
een braam probeert in te halen, opeens een kringeltje rook, een mint blaadje dat even komt kijken, kers vanzelfsprekend, laurier doet mee, rulle tannines van de partij en bovendien gaat dan ook nog eens de likeurwinkel open.
En ik probeer het allemaal maar bij te houden en pink een traantje weg van gelukzaligheid.
11-10-2022, 12:55 PM
Bericht: #4
RE: Marqués de Cacéres, Rioja
(10-10-2022 11:21 PM)Jeroen Pieter schreef:  Reserva 2011.

Ik wist dat dit goed was, maar zòò goed. Pff..

Kurk geheel als nieuw.

Kleur intens donker met prachtige uitloop naar warm oranje rood.

Donker fruit en ja, vanille natuurlijk, nieuwe Franse vaten.

Zeer vol en krachtig met tannine, donker fruit en een super boost op de afdronk.

Wat een complexiteit! Daar is een vleug bosgrond, daar rolt een bosbes voorbij,
een braam probeert in te halen, opeens een kringeltje rook, een mint blaadje dat even komt kijken, kers vanzelfsprekend, laurier doet mee, rulle tannines van de partij en bovendien gaat dan ook nog eens de likeurwinkel open.
En ik probeer het allemaal maar bij te houden en pink een traantje weg van gelukzaligheid.

Prachtig, JP.
En inderdaad, een huis dat heel knappe wijnen maakt.
Ooit dronken we drie verschillende cuvees naast elkaar (crianza, reserva en gran reserva) en we dachten allen aan Pomerol…

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-10-2022, 02:35 PM
Bericht: #5
RE: Marqués de Cacéres, Rioja
Inderdaad, een mooie rioja.
Misschien wat gebagatelliseerd door te vaak op supermarktrekken te verschijnen. Genre "Gault&Milau apprécient"...


Ga naar locatie: