Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lecheneaut, Nuits st Georges
03-03-2019, 01:22 PM
Bericht: #1
Lecheneaut, Nuits st Georges
Eigenaardig genoeg nog geen topic over dit toch wel kwalitatieve domein gelegen in Nuits st Georges.
Eventjes wat info vanop de website van een invoerder:

Fernand Lécheneaut begon in 1950 met 2,5 hectare wijngaarden het domein. Midden jaren ‘80 namen zijn zoons Vincent en Philippe de leiding over. Zij breidden het domein binnen korte tijd uit tot bijna 10 hectaren, verdeeld over maar liefst 18 verschillende appellaties.
Domaine Lécheneaut werkt op een zo natuurlijk mogelijke manier met alleen biologische bestrijdingsmiddelen en bemesting. De wijngaarden worden bij tijd en wijlen met een paard omgeploegd en een deel van de rijen wordt met gras ingezaaid. Ze hebben het voorrecht over oude stokken te beschikken, de leeftijd van de stokken varieert van 25 tot 65 jaar.
De wijnen van Vincent en Phillippe hebben fruit, finesse en elegantie een veel bewaarpotentieel.
Eind 2014 werden ze door het toonaangevende wijntijdschrift Bourgogne Aujourd’hui uitgeroepen tot wijnboeren van het jaar.

We dronken hiervan de instap Bourgogne, altijd een goede graadmeter voor de kwaliteit van een domein. (2016)

Al meteen zit dit goed in de neus. Mineraliteit in een bedje van fijn rood fruit en roosjes, iets kruidigs-vegetaal ook.
Krokante fris- fruitige aanzet, zacht middenstuk met rijpe krieken, een subtiel evenwicht zorgt voor een heerlijk digestieve wijn.

Volgens mijn wijnkompaan een doordrinker met ruggengraat.
Tiens, nu ik eraan denk, had hij het hier over de wijn of over zichzelf?
Big Grin

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-03-2019, 06:39 PM
Bericht: #2
RE: Lecheneaut, Nuits st Georges
Citaat:Volgens mijn wijnkompaan een doordrinker met ruggengraat.
Tiens, nu ik eraan denk, had hij het hier over de wijn of over zichzelf?

De wijn was ook goed Wink

Verre vide je te plains, verre plein je te vide.
03-03-2019, 10:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-03-2019 om 10:38 PM door Vince.)
Bericht: #3
is een domein met een zeer goede reputatie
zelf in de plaatselijke resto's enkel de aligoté en village geproefd en die waren op hoog niveau
Vincent Lédy heeft lang met hen samengewerkt, ik weet niet met welke oenoloog ze nu werken

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
04-03-2019, 09:48 AM
Bericht: #4
Klinkt erg goed. Wat is de prijs van de instap Bourgogne?
04-03-2019, 09:59 AM
Bericht: #5
(04-03-2019 09:48 AM)troisetoiles schreef:  Klinkt erg goed. Wat is de prijs van de instap Bourgogne?

16 euro, nog te doen vind ik..

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-03-2019, 10:09 AM
Bericht: #6
(04-03-2019 09:59 AM)vinejo schreef:  
(04-03-2019 09:48 AM)troisetoiles schreef:  Klinkt erg goed. Wat is de prijs van de instap Bourgogne?

16 euro, nog te doen vind ik..

Dat is inderdaad minder dan ik had gedacht op basis van je beschrijving. Al is het voor een instapwijn toch ook duur genoeg. Eens kijken of ik me ergens een flesje kan aanschaffen, want deze zomer gaan we naar de Bourgogne...

Ga naar locatie: