Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau de Pressac, Saint Emilion
08-05-2021, 07:10 PM
Bericht: #1
Chateau de Pressac, Saint Emilion
Met permissie plaats ik hier wat info over dit Chateau, overgenomen van de site van Topwijnen.
En nu maar hopen dat er snel iemand eens iets van drinkt (eerste of tweede wijn, om t even Wink )

Château de Pressac is één van de mooiste, na-middeleeuwse kastelen van Sain Emilion, op een heuveltop in het dorpje Saint-Etienne-de-Lisse, niet ver van Ch. Faugères. De cru is sinds 1997 eigendom van de familie Quenin, die kosten noch moeite heeft gespaard om de kwaliteit naar de top te brengen dankzij investeringen in de wijngaard en in de chais, alwaar kleine, nieuwe betonnen cuves (40 à 60hl) perceelsgewijze vinificatie toelaten. Bemerk dat de wijngaard, gelegen op de hellingen en op een soort "trappen" tegen de heuvel, met de hand bewerkt wordt, en zeer kwalitatief is. De bekroning kwam met het nieuwe klassement in 2012, waarbij Ch. Pressac gepromoveerd werd tot St. Emilion Grand Cru Classé (vroeger Grand Cru). Dit dankzij de prachtige kwaliteit van de wijnen van de laatste 10 jaren. De wijnen hebben een krachtig kader (zonder evenwel rustiek te zijn) en zijn vol, rond en voorzien van veel fijn fruit. Bovendien blijft de prijs zeer redelijk. De wijnmakers worden geadviseerd door Hubert de Bouard.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-05-2021, 09:42 AM
Bericht: #2
RE: Chateau de Pressac, Saint Emilion
Tour de Pressac 2011 (St-Emilion GC)

Op zoek in de kelder naar een fles op dronk kwam ik deze tegen. Meegenomen, opengedaan, in de karaf gegoten en een geut in m'n glas.

Al een lichte evolutie merkbaar door het lichtbruine randje.
De neus schreeuwt meteen Bordeaux (als je het weet is het makkelijk natuurlijk). Zwart fruit, aards, en ook al wat tertiaire aroma's. De vriendin zegt leer, en zoals zo vaak ruikt ze beter dan mij. In de verte is ook een frisse bries van iets muntig merkbaar.
In de mond wederom heel mooi, het fruit komt terug met toch verrasend veel zuren en mooie, korrelige tannines. Mooie afdronk waar het fruitige en de zuren wat blijven plakken. Alles mooi in evenwicht.
Je kan deze wijn misschien wel nog bewaren maar beter dan dit wordt hij volgens mij niet meer.

Bordeaux op dronk, het blijft Heart

It's not a hangover, it's wine flu


Ga naar locatie: