Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Entre-Deux-Monts, Heuvelland
30-05-2021, 02:34 PM
Bericht: #1
Entre-Deux-Monts, Heuvelland
Zaterdag trokken we met de wijnklas richting Ieper voor een bezoekje aan één van de meest toonaangevende wijndomeinen in ons landje. We kregen een rondleiding en degustatie van de wijnmaker zelf.

De bijzonder sympathieke Martin Bacquaert studeerde landbouwingenieur in Gent (aan de “coupure”) maar werd door de wijnpassie gegrepen en trok ondermeer naar Montpellier en Bordeaux om zich te scholen tot wijnbouwer. Zijn eerste stage deed hij in Entre Deux Mers, dit was één van de aanleidingen (naast de twee bergen en de nabijheid van de Franse grens) om later het domein Entre Deux Monts te noemen.

   

Vader Yves Bacquaert plantte in 2005 de eerste 3 ha wijnstokken, vandaag beschikt men over bijna 20 ha, waarvan er 4 gelegen zijn op 15 km afstand van het wijngoed, net buiten de BOB (Beschermde OorsprongsBenaming). Het wijngoed zelf ligt mooi beschut tussen de Zwarte en de Rode Berg in de BOB Heuvelland.
De bodem van de voormalige akker van Martins grootvader bestaat vooral uit ijzerzandsteen, silex en zandleem, toch wat steenachtig dus, wat interessant is voor de drainage.
De kerk van West Outer is trouwens volledig opgetrokken uit ijzerzandsteen. Doet qua verhaal dus wat denken aan de tuffeau in de Loire waar menig kasteel is mee opgebouwd.

   
Silex

   
Ijzerzandsteen

Men koos voor vroegrijpende druivensoorten zoals de auxerrois, pinot gris, pinot noir, chardonnay, kerner en sieger. Uiteraard werden die gekozen met ons klimaat in het achterhoofd. Is de opwarming van de aarde dan geen probleem? Martin Bacquaert antwoordt dat de matigende invloed van de zee hier een enorm voordeel is. In de hete dagen van de zomer is het koeler, in de lente heeft men minder last van vriestemperaturen. Ook de hellingen zijn een voordeel, de koude zakt als het ware naar beneden. Tenslotte geeft ook de goedgemaaide bodem extra warmte af. Geen rampzalige verliezen dus bij Entre Deux Monts, zoals in bepaalde streken in Frankrijk regelmatig het geval is.
Wat wel een verschil is met pakweg Frankrijk, is de hoogte van de stokken. De palen die de wijn geleiden zijn tot 2,20 meter hoog, zoals op de foto te zien is. Zo krijgen de bladeren meer zon, met meer suikerproductie als gevolg. Het vraagt heel wat werk en geduld om de bladen telkens te leiden, maar het resultaat is ernaar.

   


Er wordt doorgaans geoogst tussen eind augustus en eind september. 2020 was een héel vroeg jaar, men begon de oogst al op 1 september. Men oogst deels handmatig, deels machinaal.
Ondertussen zijn er vijf mensen vast in dienst van het domein, in bepaalde periodes zijn er uiteraard extra helpende handen.
Men werkt sustainable, dit wil zeggen dat men heel erg rekening houdt met de koolstof voetafdruk. 30% van de voetafdruk van een wijndomein zit in de verpakking (flessen en dozen) en daar doet Entre Deux Monts het een stuk beter. Ook heeft men voor extra isolatie gezorgd, men heeft zonnepanelen geplaatst, het snoeimateriaal wordt verhakseld en teruggegeven aan de bodem, er staat overal gras tussen de stokken, wat ook zorgt voor meer CO in de bodem, enz...
Men produceert ondertussen zo n 120duizend flessen per jaar.

In de kelder werkt men zo zuiver mogelijk. De druiven gaan zonder ontstelen direct naar de pneumatische pers. Men ontsteelt niet om aldus minder bezinksel te hebben en puurder sap te bekomen. De trossen in de pers zorgen ook voor een goed drainage effect (bij ontstelen bekom je meer een soort vaste koek).
Het troebele, geperste druivensap wordt vervolgens uit de pers naar een grote tank gepompt en zal daar eerst een nachtje rusten, waarbij de vaste deeltjes naar de bodem zakken (debourbage). Dan wordt het zuiverdere sap naar een andere cuve gepompt en begint te gisten. Van de droesem wordt Eau de vie gemaakt.
Er worden bij het zuivere druivensap meestal natuurlijke gisten toegevoegd. Dit zijn gisten van andere wijndomeinen die vermeerderd zijn, ze komen bij Entre Deux Monts van een biodynamisch domein in de Loire. De cuve waarin de gisting plaats vindt is een dubbelwandige tank waarbij de koelvloeistof ervoor zorgt dat het gistende sap (waarbij suikers worden omgezet in alcohol en er warmte vrijkomt) een temperatuur blijft behouden rond de 15 a 20 graden. Het gistingsproces duurt 2 à 3 weken.
Vervolgens wordt de wijn overgepompt naar een ander vat waarin hij zal rusten en stabiliseren.

Voor de schuimwijnen neemt men in december stalen van alle vaten om dan te assembleren en in januari te bottelen en gist toe te voegen. Vervolgens blijven deze wijnen minstens 15 maanden sur lattes. Niet alle wijnen worden op hetzelfde moment gedegorgeerd, dat is praktisch onmogelijk. De mise sur lattes kan aldus oplopen tot zelfs 28 maanden, wat wel voor wat flessenvariatie kan zorgen. Men beschikt over een cuve van 6000 liter reservewijn die elk jaar wordt gebruikt én bijgevuld. De Wiscoutre bevat gemiddeld 15% reservewijn, de Bacquaert Brut tot 30%.

De droge wijnen rijpen soms verder op eikenhouten vaten, deels nieuw. Men gebruikt enkele Amerikaanse vaten, maar ook vaten uit de Maconstreek, van tophuis Domaine Ferret in Fuissé, en van Chateau de Jacques in Moulin a Vent. Men assembleert altijd, zodat té zware houtaccenten worden vermeden.

   

Tijd voor de degustatie op het schitterende terras.
De Wiscoutre (chardonnay + kerner, 15 maanden sur lattes) was minder droog dan ik me van eerdere flessen herinner. Toch had hij een heel fijne sprankeling met frisse zuurtjes, wat gisttoetsen en agrume (pompelmoes) in de afdronk. Deed me denken aan de betere Prosseco.

De iets krachtigere Bacquaert toonde meer body, had ware Champagne allures.

   

Er volgde een witte wijn met de naam “Pinot”, een mix van pinot gris, pinot auxerois en chardonnay (een kruising tussen pinot noir en gouais blanc). Een redelijk intens aroma met florale toetsen en agrume, droog in de mond maar met een mooie rondeur, iets exotisch in de afdronk. Perfect bij coquilles....

De Kerner 2018 was een totaal andere wijn, minder fruit maar eerder zoethout en zelfs champignons, een licht oxidatief toetsje ook. Sommigen maakten de vergelijking met een wijn uit de Jura. Jammer genoeg is dit de laatste jaargang voor deze originele wijn, de druiven gaan naar de Wiscoutre vanaf volgend jaar.

Dit geldt ook voor de pinot noir. Nochtans vond ik dit een heel frisse, lichtvoetige wijn, die me erg deed denken aan een Elzas pinot noir.

De Chardonnay 2019 (houtgelagerd) had een rijk aroma van peer en vanille en wat aardse toetsen. In de mond was de wijn light tot medium bodied, zit mooi in zijn zuren. Hier had ik iets meer volume verwacht maar deze wijn is een uiterst geschikte tafelgenoot voor allerlei visgerechten.

We hadden geluk, vanaf 29 mei opende Martin een soort “zomerbar” op het domein. Een aperobox en heerlijk wijntje op de hellende weide met een subliem zicht op Westouter, we kunnen het u alleen maar aanraden.

Dank aan Martin Bacquaert voor de rondleiding en degustatie, en kudos voor zijn uitmuntende werk op deze prachtige locatie.

   
De zomerbar

   


********************************************************************************​********************************************************************************​********************************************************************************​*********************


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-05-2021, 08:22 PM
Bericht: #2
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
Amai, mooi bezoek gekregen daar. Mooie setting ook!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
31-05-2021, 07:21 AM
Bericht: #3
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
Bedankt voor dit verslagje en de interessante info. De foto’s maken ‘t nog wat levendiger. Prachtige streek ook hè
31-05-2021, 09:48 AM
Bericht: #4
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
Mooi verslag van een interessant bezoek zo te zien! Dit is een plek waar je niet zomaar beland. Nog nooit wat van dit domein gehoord ook. Zo te zien/lezen gepassioneerde mensen die met de tijd mee gaan.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
31-05-2021, 09:49 AM
Bericht: #5
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
Heel mooi verslag Jo, thank you
Zeggen dat ik op 15min rijden woon en er nog nooit ben geweest BlushBlush

Live your life to the fullest, because it only happens once...
31-05-2021, 10:33 PM
Bericht: #6
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
Dag Jo, schoon verslag, merci.
Ben er ook al 2 keer gepasseerd, idd prachtig gelegen en nette wijnen.

2 vraagjes, je zegt verpakking maakt een 30% uit van de co2 voetafdruk van een domein. Heb er onlangs nog wat berekeningen over gemaakt voor een durabiliteitsstudie en ligt volgens mij nog eens stuk hoger. Maar interessanter, je zegt dat ze het hier een stuk beter doen op vlak van verpakking? Hoe pakken ze dit dan aan, interesseert mij!

Een tweede vraagje, wat bedoel je juist met toevoegen van natuurlijke gisten? Halen ze gistend sap uit de immer glorieuze Loire? Lijkt mij straf. Ik zou zeggen laat dat gewoon gisten als je zo natuurlijk mogelijk wil te werk gaan. En (in Fr althans) zijn alle gisten natuurlijk, ook 'pakskesgisten' zijn gisten die vermeerderd zijn obv geselecteerde stammen en nadien gedehydrateerd.

Wijnbouw in België heeft zeker toekomst! Voor de vorst helpt ook dat de gemiddelde temperatuur toch nog een aantal graden lager ligt, de stokken lopen dus later uit.
Met hun vroegrijpende rassen gaan ze hun 2m20 binnen een paar jaar misschien al wat dieper kunnen kloppen Smile

http://www.goustine.fr
31-05-2021, 11:04 PM
Bericht: #7
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
(31-05-2021 10:33 PM)Jerver schreef:  Dag Jo, schoon verslag, merci.
Ben er ook al 2 keer gepasseerd, idd prachtig gelegen en nette wijnen.

2 vraagjes, je zegt verpakking maakt een 30% uit van de co2 voetafdruk van een domein. Heb er onlangs nog wat berekeningen over gemaakt voor een durabiliteitsstudie en ligt volgens mij nog eens stuk hoger. Maar interessanter, je zegt dat ze het hier een stuk beter doen op vlak van verpakking? Hoe pakken ze dit dan aan, interesseert mij!

Een tweede vraagje, wat bedoel je juist met toevoegen van natuurlijke gisten? Halen ze gistend sap uit de immer glorieuze Loire? Lijkt mij straf. Ik zou zeggen laat dat gewoon gisten als je zo natuurlijk mogelijk wil te werk gaan. En (in Fr althans) zijn alle gisten natuurlijk, ook 'pakskesgisten' zijn gisten die vermeerderd zijn obv geselecteerde stammen en nadien gedehydrateerd.

Wijnbouw in België heeft zeker toekomst! Voor de vorst helpt ook dat de gemiddelde temperatuur toch nog een aantal graden lager ligt, de stokken lopen dus later uit.
Met hun vroegrijpende rassen gaan ze hun 2m20 binnen een paar jaar misschien al wat dieper kunnen kloppen Smile

Vooral lichtere flessen, mss ook iets met de verpakking vd flessen maar toen was ik aan t noteren ;-)
Voor wat betreft die gisten, ik denk dat t vooral ging om neutrale gisten(was een antwoord op mijn vraag of ze gisten gebruiken die specifieke smaken aan de wijn geven). De wijn gewoon laten gisten zonder toevoegingen is een optie maar wellicht iets moeilijker toch dan voor rode wijnen. En dan heb je ook meer kans op deviante aroma s. Toegevoegde gisten, indien neutraal, zijn niet per se slecht of geven niet per se onnatuurlijke wijnen vernam ik ooit. Er wordt daar soms wat té negatief over gesproken, ze zorgen veelal voor een normaal verloop vd gisting, iets wat bij gisten vanop de druiven soms wel een probleem kan zijn. Maar daar heb jij mss een andere idee over ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-06-2021, 10:01 PM
Bericht: #8
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
Ik heb daar een ander idee over Smile

Misschien meer op zijn plaats in een niet-wetenschappelijk-viti-vini-infohoekje, but here goes:
Een niet te onderschatten aantal aroma's zijn fermentair (deels afhankelijk van de cépage)of worden tijdens de fermentatie vrijgemaakt, oa door aroma's die aan glucose / fructose is geboden en wordt vrijgemaakt. Vooral de eerste worden beïnvloed door de gisten.
Toevoegen van gedehydrateerde gisten wordt inderdaad gebruikt om het milieu zo snel als mogelijk te koloniseren en geen plaats te laten aan andere micro organismes, deze worden dan meestal ook helemaal aan het begin toegevoegd.
Zonder gisten toe te voegen zijn er heel wat verschillende gisten die hun werk doen, veelal Torulaspora & Metschikowia, maar vooral verschillende soorten saccharomyces die elkaar opvolgen. Vanaf pak en beet een graad of 6 alcohol zal er enkel saccharomyces cervisiae overblijven, maar al zijn vriendjes die voorheen gepasseerd zijn hebben wel een gustatieve impact. Hoe neutraal de toegevoegde gist ook is, een impact heeft hij sowieso.
Overal waar ik heb gewerkt wordt zonder toevoeging van gisten gewerkt en ik heb nog maar weinig grote problemen gezien. Natuurlijk moeten de cuves en fermentatie goed en kortbij worden opgevolgd. Om meer zekerheid in te bouwen kan er met een pied de cuve worden gewerkt (die goed gist, zeer korte opvolging van eventuele afwijkingen), deze bevat dan nog steeds de verschillende gisten. Maar zelf nog nooit gedaan.

Er wordt heel veel rode wijn zonder toegevoegde gisten gemaakt. Misschien iets minder evident aangezien de marc er bovenop ligt, maar eerlijk, ik zie het probleem niet als alles goed wordt aangepakt en opgevolgd.

Voor mij mogen alle methodes perfect naast elkaar bestaan, geen enkel probleem met de keuze voor het toevoegen van gisten! Maar zeggen dat ze zorgen of nodig zijn voor een normaal verloop, nieje, helemaal niet akkoord Smile

http://www.goustine.fr
01-06-2021, 10:49 PM
Bericht: #9
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
(01-06-2021 10:01 PM)Jerver schreef:  Ik heb daar een ander idee over Smile

Misschien meer op zijn plaats in een niet-wetenschappelijk-viti-vini-infohoekje, but here goes:
Een niet te onderschatten aantal aroma's zijn fermentair (deels afhankelijk van de cépage)of worden tijdens de fermentatie vrijgemaakt, oa door aroma's die aan glucose / fructose is geboden en wordt vrijgemaakt. Vooral de eerste worden beïnvloed door de gisten.
Toevoegen van gedehydrateerde gisten wordt inderdaad gebruikt om het milieu zo snel als mogelijk te koloniseren en geen plaats te laten aan andere micro organismes, deze worden dan meestal ook helemaal aan het begin toegevoegd.
Zonder gisten toe te voegen zijn er heel wat verschillende gisten die hun werk doen, veelal Torulaspora & Metschikowia, maar vooral verschillende soorten saccharomyces die elkaar opvolgen. Vanaf pak en beet een graad of 6 alcohol zal er enkel saccharomyces cervisiae overblijven, maar al zijn vriendjes die voorheen gepasseerd zijn hebben wel een gustatieve impact. Hoe neutraal de toegevoegde gist ook is, een impact heeft hij sowieso.
Overal waar ik heb gewerkt wordt zonder toevoeging van gisten gewerkt en ik heb nog maar weinig grote problemen gezien. Natuurlijk moeten de cuves en fermentatie goed en kortbij worden opgevolgd. Om meer zekerheid in te bouwen kan er met een pied de cuve worden gewerkt (die goed gist, zeer korte opvolging van eventuele afwijkingen), deze bevat dan nog steeds de verschillende gisten. Maar zelf nog nooit gedaan.

Er wordt heel veel rode wijn zonder toegevoegde gisten gemaakt. Misschien iets minder evident aangezien de marc er bovenop ligt, maar eerlijk, ik zie het probleem niet als alles goed wordt aangepakt en opgevolgd.

Voor mij mogen alle methodes perfect naast elkaar bestaan, geen enkel probleem met de keuze voor het toevoegen van gisten! Maar zeggen dat ze zorgen of nodig zijn voor een normaal verloop, nieje, helemaal niet akkoord Smile

Ik geloof uiteraard de woorden van de man uit de praktijk ;-)
Voor alle duidelijkheid, Martin heeft zelf niet gezegd dat die toegevoegde gisten nódig zijn voor een normaal verloop van de gisting. De uitspraak over deviante aroma s of fout gelopen gistingen komt van mij, en is gebaseerd op zaken die ik las of op andere wijndomeinen hoorde. Mocht het overal vlekkeloos verlopen zouden trouwens alle “natuur” wijndomeinen correcte wijnen maken, maar dat is toch niet het geval denk ik(hoewel het de laatste jaren ook wel veel is verbeterd).

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-06-2021, 08:54 PM
Bericht: #10
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
Nog bedankt voor dit mooie verslag! Ik hoop hier deze zomer eens te passeren. We beginnen stilaan een paar mooie wijndomeinen te hebben in de Lage Landen (zonder een tweede deel van de zin dat begint met 'maar').
03-02-2024, 07:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-02-2024 om 07:45 PM door Innesto.)
Bericht: #11
RE: Entre-Deux-Monts, Heuvelland
'Wiscoutre' Brut - Blanc de Blancs

Tweede of derde keer dat ik deze in het glas heb en opnieuw kan ik de "hype" omtrent de mousserende wijnen van dit domein niet begrijpen.

Lichtgeel in het glas, fijne bubbels die snel de pas maken, steenfruit, broodkruim, gisttoetsen,... mist voor mij frisheid en zuren.

Dit is voor mij echt niet beter dan de vele middelmatige prosecco's die je aan de helft of minder van de prijs om de oren vliegen.


Ga naar locatie: