Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
13-12-2010, 12:05 PM
Bericht: #1
Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
Tertre Roteboeuf 2002: heerlijke wijn die wel zwoel ruikt, maar toch genoeg frisse zuren heeft om mooi in evenwicht te blijven. (91 p) Heeft Rolland hier iets mee te maken? Het zou mij niet verbazen.. (afdronk misschien net niet echt top)


Ik had nog een kleine beetje van de Tertre Roteboeuf overgehouden. De actuele prijzen van deze wijn zijn belachelijk hoog, maar het is zeker, en ook voor het mindere 2002, een zeer goede wijn. De 2002 begon nogal boisé: ceder, geroosterde koffiebonen, pruimen - zeer aromatisch. De wijn was in de mond zeer elegant, met net de goede verhouding smakelijkheid, elegantie en punch. (gepolijst, met bakken fruit en een deftige streep vanille) Na een dag vacuvin leek de neus op die van een gerijpte Nuits-St-Georges. Schitterend! (gelijkaardig aan de mindere Ausone die ik ooit proefde, maar jonger en beter)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
17-12-2010, 12:05 PM
Bericht: #2
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
Heb in een onbewaakt moment een paar fleskes 2007 meegenomen ergens van Tertre Roteboeuf...
moet ik bij gelegenheid eens eentje van proberen
17-12-2010, 12:45 PM
Bericht: #3
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
Is t niet Tertre Daugay, Jan..?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-12-2010, 12:49 PM
Bericht: #4
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
(17-12-2010 12:45 PM)vinejo schreef:  Is t niet Tertre Daugay, Jan..?


Betekent maar een klein verschil in prijs Smile

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
17-12-2010, 02:27 PM
Bericht: #5
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
Idd, Roteboeuf koop je niet in een onbewaakt moment hé Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-12-2016, 02:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-12-2016 om 02:15 PM door Mathijs81.)
Bericht: #6
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
Tertre Roteboeuf 2003

Na de succesvolle passage van de 2007 ( eeuwige dank, Koenraad ) en het proeven van 2014 / 2015 op het Chateau zelf.
Verder ook nog besteld in primeur ( jaargang 2015 ) en een paar losse flessen 2003 / 2007 liggen.

Deze avond werd het dan tijd om ééntje van 2003 te ontkurken.

+ Kleur - ik noteerde "onder de rok alvast de leeftijd te zien" - geen idee wat ik bedoelde, maar het kwam vlot op papier Gek?.
+ Neus - interessant, zeer kruidig, bloemen, hint tabak, wilde bosvruchten, warme tarmac
+ Smaak - zeer rijp fruit, verfijnd, hint vanille, warmte, bepaalde groenigheid wel
+ Afdronk - mooi pittig, gebrande toetsen, bloemen, lange afdronk, beetje droogte

Op CT voor sommigen al deels afgeschreven, maar ik sluit mij overduidelijk aan bij hun tegenpartij.
Nu nog lekker op dronk, een wijn die mooi gemaakt is ( tijdens blijkbaar een moeilijke jaargang ).
Duidelijk een cultwijn gemaakt door een cultfiguur .... dat hadden we in september laatstleden op het plateau van St. Emilion al snel door wijn.

   

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
20-02-2017, 12:05 AM
Bericht: #7
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
Tertre Roteboeuf 1998 ( fles 1/6 )

+ Kleur - evolutie aan de rand, in het glas nog diep van kleur
+ Neus - zo mooi, elegant, vanille, zeer gebrande toetsen, een zweem van zoetigheid, donker fruit, verbrand rubbertje
+ Smaak - fris, zuren netjes geïntegreerd, vlotjes, fruitig, floraal, eten en drinken
+ Afdronk - zeer fris, zoethout,veel vanille, peperig, nog een vleugje tannines, lang, drop, vlezig

Geweldige wijn - na 20 jaar zich nog zo mooi tonen en duidelijk nog wat jaren op overschot !

   

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
20-02-2017, 08:01 AM
Bericht: #8
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
(20-02-2017 12:05 AM)Mathijs81 schreef:  Tertre Roteboeuf 1998 ( fles 1/6 )

+ Kleur - evolutie aan de rand, in het glas nog diep van kleur
+ Neus - zo mooi, elegant, vanille, zeer gebrande toetsen, een zweem van zoetigheid, donker fruit, verbrand rubbertje
+ Smaak - fris, zuren netjes geïntegreerd, vlotjes, fruitig, floraal, eten en drinken
+ Afdronk - zeer fris, zoethout,veel vanille, peperig, nog een vleugje tannines, lang, drop, vlezig

Geweldige wijn - na 20 jaar zich nog zo mooi tonen en duidelijk nog wat jaren op overschot !



Mathijs
Hoe zou je deze tegenover de duurdere 1cru's van die leeftijd plaatsen?

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
20-02-2017, 07:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-02-2017 om 07:03 PM door Mathijs81.)
Bericht: #9
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
(20-02-2017 08:01 AM)TheWineVet schreef:  Hoe zou je deze tegenover de duurdere 1cru's van die leeftijd plaatsen?

Goeie vraag en even opgezocht wat ik in 1998 BDX al mocht proeven :

- Palmer
- Les Carmes Haut Brion
- Leoville Las Cases
- Ducru Beaucaillou
- Latour
- Nenin
- Pavillon Rouge Margaux
- Les Grandes Murailles
- Montrose
- Cos d'Estournel
- Carruades Lafite
- Certan Giraud

Dan komt Latour op de eerste plaats, gevolgd door deze Roteboeuf !
Er staat nog een Mouton 1998 op het menu, mss dat deze er nog over kan ;-)

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
22-06-2020, 06:18 PM
Bericht: #10
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
Tertre Roteboeuf 2004

Stond afgelopen zondag op verplaatsing naast La Mission Haut Brion 2004 en Carruades de Lafite 2001

+ Voorbereiding : los uit de kelder en vervolgens pop and pour( gedegusteerd over meerdere uren )
+ Kleur : hier toch al duidelijk wat verkleuring aan de rand, alsook wat waterig aan de rand
+ Neus : ik vond hier toch wel dat vooral het hout primeerde, zwart geblakerd hout, verder medicinaal & kruidig
+ Mond : mooi zalvend, ook hier kruidig, houterig, doch zeer verfijnd
+ Afdronk : iets te hard en trok enorm droog

Niet de beste jaargang die ik mocht proeven, doch zeer genietbaar, zie ik wel niet beter worden.

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
02-07-2023, 08:45 PM
Bericht: #11
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
Tertre Roteboeuf 1998

Eerder deze week blind geschonken op onze post Graspop party Big Grin.

Niemand zat in de jaren 90 ... maar met begin jaren 00 geen slechte gokken.
Dit is nu 25 jaar oud ... blijft gewoon een geweldige wijn.
Enigmatisch ... eenvoudig complex .... complex in al haar eenvoud.
Mitjavile weet hoe wijn te maken ... de 1998 blijft voor mij subliem.

Doch ... niet is voor eeuwig, behalve de eeuwigheid zelf ... dit gaat de komende jaar bergaf.

Nog twee flessen ... benieuwd hoe lang er nog leven zal zijn.

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
02-07-2023, 09:18 PM
Bericht: #12
RE: Tertre Roteboeuf (Saint-Emilion)
(02-07-2023 08:45 PM)Mathijs81 schreef:  Tertre Roteboeuf 1998

Eerder deze week blind geschonken op onze post Graspop party Big Grin.

Niemand zat in de jaren 90 ... maar met begin jaren 00 geen slechte gokken.
Dit is nu 25 jaar oud ... blijft gewoon een geweldige wijn.
Enigmatisch ... eenvoudig complex .... complex in al haar eenvoud.
Mitjavile weet hoe wijn te maken ... de 1998 blijft voor mij subliem.

Doch ... niet is voor eeuwig, behalve de eeuwigheid zelf ... dit gaat de komende jaar bergaf.

Nog twee flessen ... benieuwd hoe lang er nog leven zal zijn.

Mathijs

Prachtig.

PS: ik ben expert in de bepaling van hoe lang er nog leven in een wijn kan zijn. Op afspraak kom ik langs om je te adviseren, en dit volledig gratis!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: