Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Rouget, Pomerol
05-01-2023, 07:55 PM
Bericht: #1
Chateau Rouget, Pomerol
Eigenaardig genoeg bestond er nog geen topic rond dit Chateau.
Dit château behoort sinds 1992 toe aan de familie Labruyère die ook het gelijknamige domein in Beaujolais bezitten (hier wél al veelvuldig besproken).
Ook Domaine Jacques Prieur, topBourtogne, is van hen.
De wijngaard omvat 18 ha, Michel Rolland adviseert. De rendementen zijn er zeer laag (38hl/ha).

In tegenstelling tot de Bourgogne (en zelfs de Beaujolais in verhouding) is deze Pomerol nog “redelijk” betaalbaar (50 tal euro).

Ik kocht hier drie flesjes 2019 van en in de wetenschap dat 2019 een zeer aantrekkelijk jaar is, ook jong, kon ik er zeker eentje voorproeven.

De neus is al meteen heerlijk. Je ruíkt de klei waarop de merlot is aangeplant, echt waar! Naast aardse toetsen heel fijn zwart en blauw fruit, mineraliteit nootmuskaat, een botertoetsje en tabak.
Het mondgevoel is wat ik van 2019 verwacht. Heel gebalanceerde textuur, verfrissend, ragfijne tannines.
Alweer een absolute voltreffer in 2019.
Volgens mij is dit vandaag in Pomerol één van de mooiere PQ wijnen.
93-94

   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-01-2023, 08:34 PM
Bericht: #2
RE: Chateau Rouget, Pomerol
(05-01-2023 07:55 PM)vinejo schreef:  Eigenaardig genoeg bestond er nog geen topic rond dit Chateau.
Dit château behoort sinds 1992 toe aan de familie Labruyère die ook het gelijknamige domein in Beaujolais bezitten (hier wél al veelvuldig besproken).
Ook Domaine Jacques Prieur, topBourtogne, is van hen.
De wijngaard omvat 18 ha, Michel Rolland adviseert. De rendementen zijn er zeer laag (38hl/ha).

In tegenstelling tot de Bourgogne (en zelfs de Beaujolais in verhouding) is deze Pomerol nog “redelijk” betaalbaar (50 tal euro).

Ik kocht hier drie flesjes 2019 van en in de wetenschap dat 2019 een zeer aantrekkelijk jaar is, ook jong, kon ik er zeker eentje voorproeven.

De neus is al meteen heerlijk. Je ruíkt de klei waarop de merlot is aangeplant, echt waar! Naast aardse toetsen heel fijn zwart en blauw fruit, mineraliteit nootmuskaat, een botertoetsje en tabak.
Het mondgevoel is wat ik van 2019 verwacht. Heel gebalanceerde textuur, verfrissend, ragfijne tannines.
Alweer een absolute voltreffer in 2019.
Volgens mij is dit vandaag in Pomerol één van de mooiere PQ wijnen.
93-94

Op dag twee toch wat moeilijker. Redelijk gesloten, ernstig, koffiebittertje naar het einde toe. Het laatste glas was dan wel weer heel mooi.
Het doet me veronderstellen dat 2019 dan tóch in een gesloten fase zal komen. Nog een jaartje drinkbaar denk ik, en dan 5-10 jaar afblijven…

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: