Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Voirin-Jumel, Cramant
08-05-2026, 11:43 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-05-2026 om 01:54 PM door Rik Martens.)
Bericht: #1
Domaine Voirin-Jumel, Cramant
Champagne Voirin Jumel
Traditioneel een paar dagen weg n.a.v. mijn verjaardag.
Waarom niet nog een keertje naar Champagne.

A cunning plan daagde ons.
Vermits we wat getroubleerd geraakt zijn met Boir, zouden we ons naar Cramant begeven. Bij Voirin-Jumel, zowat onze huischampagne van de laatste jaren, hebben ze chambres d'hôtes, als we daar nu eens gingen logeren, dan konden we voor ons en voor enkele familieleden een voorraad opdoen.

Door onvoorziene omstandigheden viel ons plan wat tegen.
Het mooie weer van vorige week had plaats gemaakt voor mot-tot stortregen, Mady kreeg een tijdje na de reservatie een ontsteking in haar voet, waardoor wandelen sowieso al uitgesloten was, eetgelegenheden beperkten zich tot Café du Centre, wel met enige lokale charme, maar je moet voor 14 uur aan tafel zitten en om 18 uur vlieg je buiten. Niet meteen de ideale situatie om een verjaardagsmaaltijdje te nuttigen, maar memorabel, dat wel.

Door voet en weer gedwongen hebben we de picknicks met champagne, camembert en saussice sec resp. pains au chocolat en diverse koeken en croissants, op de kamer gehouden en dus niet op een heuvel boven de wijngaarden. Alweer minstens memorabel.

Maar de champagne blijft aanbevelenswaardig. Met een mooi evenwicht (we houden het bij de blanc de blanc met lichte dosage), goeie zuren, maar toch een weinig molligheid ter bevordering van een vlotte consumptie. Het blijft een niet te kloppen wijn voor zijn prijs.

Intussen is de naam van de blanc de blancs grand cru veranderd in V1 en de cuvée non dosée in V2 (met vernieuwde packaging). Ik neem aan dat jongere generaties geen associaties meer maken naar Vergeltungswaffe 1 en Vergeltungswaffe 2, dus daar gaan we niet flauw over doen.

Ons doel was dus bereikt en op onze eerste werkdag scheen alweer een leuk zonnetje.
10-05-2026, 09:55 AM
Bericht: #2
RE: Domaine Voirin-Jumel, Cramant
Tijdens de ochtendlijke wandeling in de stevige motregen kwam ik bordjes tegen in de wijngaarden met "vigneron prestataire" op. Dat begrip kende ik nog niet. Het blijkt om firma's te gaan die de hele cyclus van viti-tot vinicultuur kunnen leveren, daarvoor degelijk materiaal en opgeleide mensen voor beschikbaar stellen en de kosten voor de wijnboer qua investeringen en mankracht beperken.

Jullie wisten dat natuurlijk al allemaal, maar niemand wou het me ooit vertellen. Voirin dus wel.

Een sfeerfoto, de regen is niet zichtbaar, de gebouwen van Voirin-Jumel wel, in de verte links.


Bijlagen Afbeeldingen
   
10-05-2026, 10:53 AM
Bericht: #3
RE: Domaine Voirin-Jumel, Cramant
(10-05-2026 09:55 AM)Rik Martens schreef:  Tijdens de ochtendlijke wandeling in de stevige motregen kwam ik bordjes tegen in de wijngaarden met "vigneron prestataire" op. Dat begrip kende ik nog niet. Het blijkt om firma's te gaan die de hele cyclus van viti-tot vinicultuur kunnen leveren, daarvoor degelijk materiaal en opgeleide mensen voor beschikbaar stellen en de kosten voor de wijnboer qua investeringen en mankracht beperken.

Jullie wisten dat natuurlijk al allemaal, maar niemand wou het me ooit vertellen. Voirin dus wel.

Een sfeerfoto, de regen is niet zichtbaar, de gebouwen van Voirin-Jumel wel, in de verte links.

Ik proefde gisteren op de Colruyt degustatie hun nieuwe basiscuvee, een beetje dwaas “L Assemblage” genoemd.
Aangenaam maar te fruitig naar mijn smaak. Commerciële champagne. Aan 30 euro niet echt meer een koopje ook.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-05-2026, 12:15 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Voirin-Jumel, Cramant
Ja, die benamingen... Zie ook Vergeltungswaffen 1 und 2.
Die gewone brut is ook niet zo mijn ding, maar de grand cru blanc de blanc brut (V1) is m.i. ruim zijn geld waard en hier dus al geruime tijd kind aan huis. Maar dat is een kwestie van smaak.

P.S. Er is een site Vergeltungswaffen.be waar alle inslagen p kaart te bekijken vallen.
10-05-2026, 01:25 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Voirin-Jumel, Cramant
Heb je overigens iets vernomen op die proeverij over het al dan niet stopzetten met het aanbieden van deze champagne via Boir? Het is wel vreemd dat ze die Assemblage goedkoper aanbieden dan de "toeristentarief" op het domein en dat er op de website daarnaast nog enkel sprake is van V1 in drie formaten. Daar in Cramant deden ze intussen ook wat vaag over hun distributie via Boir.
01-06-2026, 12:00 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Voirin-Jumel, Cramant
Champagne Grand Cru Blanc de Blancs "555"
Récolte 2019
Dosage 4g/liter - 6 maanden eik/malo
Dom. Voirin-Jumel, Cramant
12%Vol - ter plaatse 57 euro ("toeristenprijs")
Heel licht geel, haast wat groenige glans, mooie bellen
Neus: discreet, een weinig oudere wijn werd toegevoegd merkt men, en ook de houtlagering speelt heel bescheiden mee. Verder de gebruikelijke oogstappeltjes van de chardonnay. Geen bom, een geruststellende, vertrouwde blanc de blanc neus met distinctie
In de mond mooi evenwicht, een vaag spoor van belegen, maar volop frisse blanc de blanc zuren. Enfin, zoals wij die graag hebben.

Nu zijn we wel tevreden met de goedkopere V1, die iets minder moeite doet, maar geheel onze smaak is en toch ook van grand cru percelen komt.
"555" is gewoon hun huisnummer... Tja, die namen.
01-06-2026, 06:31 PM
Bericht: #7
RE: Domaine Voirin-Jumel, Cramant
(01-06-2026 12:00 PM)Rik Martens schreef:  Champagne Grand Cru Blanc de Blancs "555"
Récolte 2019
Dosage 4g/liter - 6 maanden eik/malo
Dom. Voirin-Jumel, Cramant
12%Vol - ter plaatse 57 euro ("toeristenprijs")
Heel licht geel, haast wat groenige glans, mooie bellen
Neus: discreet, een weinig oudere wijn werd toegevoegd merkt men, en ook de houtlagering speelt heel bescheiden mee. Verder de gebruikelijke oogstappeltjes van de chardonnay. Geen bom, een geruststellende, vertrouwde blanc de blanc neus met distinctie
In de mond mooi evenwicht, een vaag spoor van belegen, maar volop frisse blanc de blanc zuren. Enfin, zoals wij die graag hebben.

Nu zijn we wel tevreden met de goedkopere V1, die iets minder moeite doet, maar geheel onze smaak is en toch ook van grand cru percelen komt.
"555" is gewoon hun huisnummer... Tja, die namen.

Gelukkig wonen ze niet op 666

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-06-2026, 08:44 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Voirin-Jumel, Cramant
Nee, dat zou voorbij de crossroads zijn en daar wonen geen mensen meer. Mocht ge Robert Johnson er toevallig tegenkomen, dan kan je het hem zelf vragen.


Ga naar locatie: