|
Radikon, Friuli
|
|
17-05-2026, 04:59 PM
|
|||
|
|||
|
Radikon, Friuli
Jakot 2019
Ik wou toch eens weten wat de hype rond deze wijnen is. Radikon is een van de pioniers in orange wine, en deze Jakot 2019 is er een van Friulano. Heerlijke neus met abrikozenjam, sinaasappelmarmelade en groene cardamom, frisser dan het klinkt, wellicht door wat volatiele aciditeit. In de mond ook heel fris, levendig, vrij lineair zelfs. Tannines nauwelijks merkbaar. Wel wat kort van afdronk, vond ik. Dan… een kwartier later, lap, het is geen waar zeker. Er komt muis opzetten in de afdronk. Een uur later : le souris est arrivé! Daar word ik echt niet blij van. Vooral voor een wijn die in de hogere prijsklasse zit (en is maar 0,5l). Maar mocht ik weten dat ik een fles/jaargang kon kopen zonder muis, zou ik dit wel opnieuw kopen. Ik vond het heel aantrekkelijk en evenwichtig. Totdat… Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
18-05-2026, 09:21 AM
|
|||
|
|||
RE: Radikon, Friuli
(17-05-2026 04:59 PM)Olivier schreef: Jakot 2019 Haha, bij de “natuurlijke” Beaujolaiswijnen is de slogan vandaag “Le nouveau souris est arrivé!” ![]() Frustrerend, een wijn die je binnen t kwartier moet opdrinken.
Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans) |
|||
|
21-05-2026, 06:46 AM
|
|||
|
|||
RE: Radikon, Friuli
Citaat:Haha, bij de “natuurlijke” Beaujolaiswijnen is de slogan vandaag “Le nouveau souris est arrivé!” grappig maar tegelijkertijd ook wat triest. Ik zag op sociale media een influencer die “funk” beschreef als een aroma in de brede waaier van aroma’s in natuurlijke wijn.
Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
21-05-2026, 10:59 AM
|
|||
|
|||
RE: Radikon, Friuli
(21-05-2026 06:46 AM)Olivier schreef:Citaat:Haha, bij de “natuurlijke” Beaujolaiswijnen is de slogan vandaag “Le nouveau souris est arrivé!” Maar ja, dat is nu eenmaal hoe "echte" wijn ruikt en proeft
WVD |
|||
|
24-05-2026, 06:07 PM
|
|||
|
|||
|
RE: Radikon, Friuli
Ik wou Radikon toch nog een kans geven en heb daarom de Oslavje 2019 geprobeerd, de Chardonnay in amberversie.
Het goede nieuws : geen muis Het minder goede nieuws: zeer volatiele neus. Echt, als je wil weten hoe wijnfouten ruiken/smaken, moet je natuurlijke wijn drinken. Maar… Het is voor mij niet van die aard om de wijn af te schrijven. Ik kan wel wat hebben, het geeft wat extra fraicheur, maar hier zit het net een tikkeltje te hoog. Los daarvan wel weer een mooie neus, zoals bij de Jakot, maar iets minder op de jam en marmelade. Abrikoosjes en clementijntjes, en dus die zurige aroma’s. Beetje zelfde beeld in de mond. Een stuk rechtlijniger dan de Jakot, heel erg op zijn fraicheur. Mooie materie. Beetje grip, maar valt goed mee. En de zuren die in de afdronk weer naar boven komen. Moeilijk om een oordeel te vellen. Ik hou op zich wel van de stijl. De combinatie van materie en fraicheur staat me wel aan, geen storende tannines. Maar dan die foutjes die de wijn toch wel wat in de weg staan. Enfin, blijkbaar is er nu ook al zoiets als postnatural wine Maar het zijn blijkbaar wijnmakers die low of non intervention willen maken, maar dan zonder de fouten. En dat kan ik alleen mar toejuichen. Nu alleen nog een betere naam bedenken, jongens.
Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
24-05-2026, 08:46 PM
|
|||
|
|||
RE: Radikon, Friuli
(24-05-2026 06:07 PM)Olivier schreef: Ik wou Radikon toch nog een kans geven en heb daarom de Oslavje 2019 geprobeerd, de Chardonnay in amberversie.Daarin verschillen we dan, Olivier: ik kan weinig hebben qua fouten in wijn... Oxidatie, volatiel, muisachtig, reductief, (te) animaal, ik moet het niet. Er wordt genoeg fatsoenlijke wijn gemaakt op deze miskleunen te kunnen ontwijken
WVD |
|||
|
29-05-2026, 07:02 AM
|
|||
|
|||
RE: Radikon, Friuli
Citaat: Er wordt genoeg fatsoenlijke wijn gemaakt op deze miskleunen te kunnen ontwijken Dat is waar, maar er wordt weinig wijn gemaakt met dit soort smaakprofiel. En dat is waarom ik toch iedere keer blijf proberen, en hopen dat er geen gedoe bij komt kijken. Maar het is iedere keer een dubbeltje op zijn kant, en dat is eigenlijk echt niet ok. Alsof je een auto verkoopt waarvan de ramen niet toekunnen. Of zoiets. Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
29-05-2026, 01:21 PM
|
|||
|
|||
RE: Radikon, Friuli
(29-05-2026 07:02 AM)Olivier schreef:Citaat: Er wordt genoeg fatsoenlijke wijn gemaakt op deze miskleunen te kunnen ontwijken Het is erger dan dat hé Olivier ... Stel, je gaat je nieuwe Mercedes afhalen, ziet er prachtig uit.... Je stapt in en start ....en start... en start, maar het helpt niet. Je open de motorkap en.... De motor ligt ondersteboven en bovendien lekt hij langs alle kanten. Je confronteert de garagist en die zegt: "Tja, dat gebeurt soms, koop gewoon een andere, misschien werkt die wel"... WVD |
|||
|
30-05-2026, 09:25 AM
|
|||
|
|||
RE: Radikon, Friuli
(29-05-2026 01:21 PM)wvd schreef:(29-05-2026 07:02 AM)Olivier schreef:Citaat: Er wordt genoeg fatsoenlijke wijn gemaakt op deze miskleunen te kunnen ontwijken Welja, zo zou je het ook kunnen beschrijven
Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
|


grappig maar tegelijkertijd ook wat triest. Ik zag op sociale media een influencer die “funk” beschreef als een aroma in de brede waaier van aroma’s in natuurlijke wijn.
Het minder goede nieuws: zeer volatiele neus. Echt, als je wil weten hoe wijnfouten ruiken/smaken, moet je natuurlijke wijn drinken. Maar… Het is voor mij niet van die aard om de wijn af te schrijven. Ik kan wel wat hebben, het geeft wat extra fraicheur, maar hier zit het net een tikkeltje te hoog.
Maar het zijn blijkbaar wijnmakers die low of non intervention willen maken, maar dan zonder de fouten. En dat kan ik alleen mar toejuichen. Nu alleen nog een betere naam bedenken, jongens.
Oxidatie, volatiel, muisachtig, reductief, (te) animaal, ik moet het niet. Er wordt genoeg fatsoenlijke wijn gemaakt op deze miskleunen te kunnen ontwijken