wijnliefhebbers
Michel Briday, Rully - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Michel Briday, Rully (/thread-6411.html)


Michel Briday, Rully - Olivier - 24-05-2019 01:00 PM

Mercurey 1er Cru, Clos Marcilly 2013

Eerste indruk was een al wat herfstige neus, met dennenbos, zoethout, wat kersjes. In de mond merk je ook dat het fruit al geen vers rood fruit meer is. Frisse zuren, en nog wat rijpe tannines. Had misschien iets vroeger gedronken moeten zijn.
Vergelijkbare indruk overigens met de Bourgogne van Legros onlangs van 2013. Zou die ‘13 Bourgognes niet al te lang meer laten liggen. Ik heb het dan wel niet over de meer prestigieuze appellaties natuurlijk.


RE: Michel Briday, Rully - Olivier - 24-05-2019 07:41 PM

Kijk, tegen de avond heeft de wijn toch wat meer peps gekregen, iets meer vulling, meer evenwicht. Zo zie je maar weer...


RE: Michel Briday, Rully - TheWineVet - 25-05-2019 10:28 AM

(24-05-2019 01:00 PM)Olivier schreef:  Mercurey 1er Cru, Clos Marcilly 2013
Had misschien iets vroeger gedronken moeten zijn.
Zou toch niet mogen voor een 1cru, hé. Ik vind dat er toch nog ongelooflijk veel kaf tussen het koren zit, vooral in Bourgogne. Pinot noir lang houdbaar maken en vooral met de jaren beter laten smaken is toch niet iedereen gegeven. Mooie witte wijnen maken wil in Bourgogne niet altijd zeggen dat ze knappe rode kunnen maken. Marc Colin is daar een mooi voorbeeld van met zijn rode Chassagne VV. Top in zijn prille jeugd, maar zwakt merkelijk snel af tot een gewoon wijntje...


RE: Michel Briday, Rully - wvd - 25-05-2019 10:56 AM

(25-05-2019 10:28 AM)TheWineVet schreef:  
(24-05-2019 01:00 PM)Olivier schreef:  Mercurey 1er Cru, Clos Marcilly 2013
Had misschien iets vroeger gedronken moeten zijn.
Zou toch niet mogen voor een 1cru, hé. Ik vind dat er toch nog ongelooflijk veel kaf tussen het koren zit, vooral in Bourgogne. Pinot noir lang houdbaar maken en vooral met de jaren beter laten smaken is toch niet iedereen gegeven. Mooie witte wijnen maken wil in Bourgogne niet altijd zeggen dat ze knappe rode kunnen maken. Marc Colin is daar een mooi voorbeeld van met zijn rode Chassagne VV. Top in zijn prille jeugd, maar zwakt merkelijk snel af tot een gewoon wijntje...

Dat verbaast me in hoge mate, want rode Chassagne heeft normaal gesproken (bijna) een Côte de Nuits profiel. Ik heb daar al heel mooie, ook oudere, rode wijnen geproefd en Marc Colin heeft toch alvast de juiste familienaam. Smile


RE: Michel Briday, Rully - Olivier - 25-05-2019 11:12 AM

Citaat:Zou toch niet mogen voor een 1cru, hé.

Een 1er cru in de Côte Chalonnaise zou ik wel niet vergelijken met een 1er cru in de Côte d’Or. Er is daar meer 1er cru dan gewone village bij manier van spreken (of zelfs letterlijk?). En 2013 is toch een zeer toegankelijk jaar. Dit zullen niet de grote bewaarwijnen zijn.


RE: Michel Briday, Rully - vinejo - 25-05-2019 07:29 PM

(25-05-2019 10:28 AM)TheWineVet schreef:  
(24-05-2019 01:00 PM)Olivier schreef:  Mercurey 1er Cru, Clos Marcilly 2013
Had misschien iets vroeger gedronken moeten zijn.
Zou toch niet mogen voor een 1cru, hé. Ik vind dat er toch nog ongelooflijk veel kaf tussen het koren zit, vooral in Bourgogne. Pinot noir lang houdbaar maken en vooral met de jaren beter laten smaken is toch niet iedereen gegeven. Mooie witte wijnen maken wil in Bourgogne niet altijd zeggen dat ze knappe rode kunnen maken. Marc Colin is daar een mooi voorbeeld van met zijn rode Chassagne VV. Top in zijn prille jeugd, maar zwakt merkelijk snel af tot een gewoon wijntje...

Dat is nu straf.
Ik trek gisterenavond een fles Bourgogne pinot noir 2014 open van Marc Colin.
Ik proef en denk verdoerie, da s flauw. Ik herproef en vind amper aroma en idd een gewoon wijntje, suf en zonder pit. Ik ga eens checken hoeveel generieke Bourgogne van 2014 ik nog heb liggen, want gast, dit moet snel op. Geen wijn gedronken verder.
Vandaag gaan schenken bij Lambrecht, thuis komen en zin in wijn Sleepy
Ik was al aan zoeken naar een fles, was die Colin rats vergeten.
Plots, terwijl ik mijn Bourgognes afga en kijk of ik nog 2011 heb denk ik aan die fles die 4/5 vol in de gang staat.
Ach ja, just, pff... toch maar eens proberen.
Eerste indruk even ontgoochelend. Lame.
Efkens buiten gaan zitten, even mails doornemen.
En ja, dan voltrekt zich alweer het ongelooflijke wijnwonder.
Ik neem de wijn, ruik eraan en denk: Hmmm, zo fijn! t Is heel subtiel, vooral roosjes en wat framboosjes.
Ook in de mond nu echt balans en fraicheur, de legerité die ik soms zo zoek. Gisteren eerder wat bitter, nu perfect in evenwicht.
En zo zit ik hier nu te genieten van een eerlijke, eenvoudige maar pure en lekkere pinot noir.
En besef ik weer hoezeer een wijn veranderlijk kan zijn.


RE: Michel Briday, Rully - Vince - 25-05-2019 07:48 PM

dat van die rode chassagne vv 2013 van M.Colin verrast me, hoewel ik nog nooit een rode van dat domein geproefd heb

ik kom zelf stilletjes aan tot het besluit dat ik veel bourgognes gewoonweg té vroeg opendoe, ook de generieke

en wat Jo mocht ervaren met de bourgogne 2014 is toch geruststellend, onderschat nooit de veerkracht van pinot noir!


RE: Michel Briday, Rully - wvd - 26-05-2019 11:50 AM

(25-05-2019 07:48 PM)Vince schreef:  ...onderschat nooit de veerkracht van pinot noir!

+1


RE: Michel Briday, Rully - Fre - 04-05-2020 08:04 AM

De wijnen hier al besproken zijn rode maar Michel Briday is beter bekend voor zijn witte.

Ik dronk over 2 dagen zijn Rully 1cru Gresigny blanc 2016

Gresigny is een typisch perceel voor wit: met flink veel kalk in de bodem. Het gesteente diep in de bodem is een uitloper van de grote appellaties in t zuiden van de Côte de Beaune. (Het wordt nog tot de Côte des Blancs gerekend) Maar t ligt in de Cote Chalonnaise waardoor t aan de aandacht van t grote publiek ontsnapt. Gelukkig maar zou ik zeggen.

Dan de wijn. Op dag 1 had ik redelijk wat hout in de neus en de zuren waren net iets te prominent. Op dag 2 was t evenwicht hersteld. Zeer elegante wijn, knappe zuurtjes die spelen met het witte fruit. Dit is zeer mooi en PQ dik ok (ik betaalde destijds 24 euro bij En Primeur)


RE: Michel Briday, Rully - Olivier - 04-05-2020 08:29 AM

Citaat:Dit is zeer mooi en PQ dik ok (ik betaalde destijds 24 euro bij En Primeur)

en toch verschiet ik enigszins dat ook een Rully hier al 24€ kost. Of is Briday meer bekend dan ik denk?


RE: Michel Briday, Rully - Fre - 04-05-2020 09:10 AM

(04-05-2020 08:29 AM)Olivier schreef:  en toch verschiet ik enigszins dat ook een Rully hier al 24€ kost. Of is Briday meer bekend dan ik denk?

Briday is zeker niet de bekendste of meest gerenommeerde. Lumpp, Dureuil-Janthial en jacqueson zijn hoger aangeschreven. Maar Briday komt daar wel net na.

Dit zijn geen domeinprijzen maar Belgische detailhandelprijzen. Koop een Bourgogne Blanc of rouge in België en je zit toch ook al vaak rond die bedragen. Gresigny is toch één van de betere percelen in Rully, in premier cru. En dit is niveau dat wel boven een simpele Bourgogne blanc gaat. Ik zou eerder aan een Chassagne village denken.


RE: Michel Briday, Rully - Olivier - 04-05-2020 01:21 PM

(04-05-2020 09:10 AM)Fre schreef:  
(04-05-2020 08:29 AM)Olivier schreef:  en toch verschiet ik enigszins dat ook een Rully hier al 24€ kost. Of is Briday meer bekend dan ik denk?

Briday is zeker niet de bekendste of meest gerenommeerde. Lumpp, Dureuil-Janthial en jacqueson zijn hoger aangeschreven. Maar Briday komt daar wel net na.

Dit zijn geen domeinprijzen maar Belgische detailhandelprijzen. Koop een Bourgogne Blanc of rouge in België en je zit toch ook al vaak rond die bedragen. Gresigny is toch één van de betere percelen in Rully, in premier cru. En dit is niveau dat wel boven een simpele Bourgogne blanc gaat. Ik zou eerder aan een Chassagne village denken.

Hmm, als hij op dat niveau staat, is dat inderdaad geen slechte P/K. Villages uit de beste dorpen kosten al snel 40€ in de Belgische winkels.


RE: Michel Briday, Rully - Baldrick - 18-06-2020 09:45 PM

Rully 'Les 4 Vignes' 2016

Gekocht in colruyt klassewijnen.

Mooie neus, kersjes en ander klein rood fruit, lichte kruidigheid en heeft duidelijk wat hout gehad.
Geeft in de beginfase een zachte aanzet geflankeerd met fruit om dan plots wolf in schapenvacht gewijs te beginnen pronken met z'n zuren en wat korrelige tannines.

Naar mijn gevoel (nog) niet volledig in balans. Momenteel niet echt m'n ding, maar iedereen verdient een tweede kans, zodus ook deze wijn. Morgen de rest van de fles.


RE: Michel Briday, Rully - vinejo - 18-06-2020 10:01 PM

(18-06-2020 09:45 PM)Baldrick schreef:  “Geeft in de beginfase een zachte aanzet geflankeerd met fruit om dan plots wolf in schapenvacht gewijs te beginnen pronken met z'n zuren en wat korrelige tannines.”

Zin van de maand! applaus


RE: Michel Briday, Rully - shiraz - 18-06-2020 11:07 PM

(04-05-2020 08:04 AM)Fre schreef:  De wijnen hier al besproken zijn rode maar Michel Briday is beter bekend voor zijn witte.

Ik dronk over 2 dagen zijn Rully 1cru Gresigny blanc 2016

Gresigny is een typisch perceel voor wit: met flink veel kalk in de bodem. Het gesteente diep in de bodem is een uitloper van de grote appellaties in t zuiden van de Côte de Beaune. (Het wordt nog tot de Côte des Blancs gerekend) Maar t ligt in de Cote Chalonnaise waardoor t aan de aandacht van t grote publiek ontsnapt. Gelukkig maar zou ik zeggen.

Dan de wijn. Op dag 1 had ik redelijk wat hout in de neus en de zuren waren net iets te prominent. Op dag 2 was t evenwicht hersteld. Zeer elegante wijn, knappe zuurtjes die spelen met het witte fruit. Dit is zeer mooi en PQ dik ok (ik betaalde destijds 24 euro bij En Primeur)
ook te koop bij topwijnen
http://www.topwijnen.be/nl/zoeken/lijstweergave/?filter%5Bsearch%5D=Domaine%20Michel%20Briday


RE: Michel Briday, Rully - wvd - 19-06-2020 12:07 PM

(18-06-2020 11:07 PM)shiraz schreef:  [quote='Fre' pid='95759' dateline='1588572284']
De wijnen hier al besproken zijn rode maar Michel Briday is beter bekend voor zijn witte.

't Is mooi verdeeld in de Côte Chalonaise: Montagny en Rully (vooral) wit, Givry en Mercurey vooral rood.


RE: Michel Briday, Rully - Baldrick - 19-06-2020 04:31 PM

(18-06-2020 09:45 PM)Baldrick schreef:  Rully 'Les 4 Vignes' 2016

Gekocht in colruyt klassewijnen.

Mooie neus, kersjes en ander klein rood fruit, lichte kruidigheid en heeft duidelijk wat hout gehad.
Geeft in de beginfase een zachte aanzet geflankeerd met fruit om dan plots wolf in schapenvacht gewijs te beginnen pronken met z'n zuren en wat korrelige tannines.

Naar mijn gevoel (nog) niet volledig in balans. Momenteel niet echt m'n ding, maar iedereen verdient een tweede kans, zodus ook deze wijn. Morgen de rest van de fles.

Dag twee, de wolf is weg! De aroma's zijn complexer. Ditmaal rijper fruit, zoethout en fijne kruidigheid die uit het glas komen. De zachte, fruitige aanzet van gisteren is er nog maar houdt het ditmaal vol tot het eind om te eindigen met een fijn zuurtje en een lichte droogtrekking. Nu al goed maar zou wel nog enkele jaren kelderrust kunnen verdragen.

Ik ben een behoorlijke leek als het gaat over Bourgogne, maar deze kwam toch steviger voor de dag dan ik had verwacht.


RE: Michel Briday, Rully - Hugel - 13-03-2021 01:25 PM

(04-05-2020 08:04 AM)Fre schreef:  De wijnen hier al besproken zijn rode maar Michel Briday is beter bekend voor zijn witte.

Ik dronk over 2 dagen zijn Rully 1cru Gresigny blanc 2016

Gresigny is een typisch perceel voor wit: met flink veel kalk in de bodem. Het gesteente diep in de bodem is een uitloper van de grote appellaties in t zuiden van de Côte de Beaune. (Het wordt nog tot de Côte des Blancs gerekend) Maar t ligt in de Cote Chalonnaise waardoor t aan de aandacht van t grote publiek ontsnapt. Gelukkig maar zou ik zeggen.

Dan de wijn. Op dag 1 had ik redelijk wat hout in de neus en de zuren waren net iets te prominent. Op dag 2 was t evenwicht hersteld. Zeer elegante wijn, knappe zuurtjes die spelen met het witte fruit. Dit is zeer mooi en PQ dik ok (ik betaalde destijds 24 euro bij En Primeur)

Donkere kleur valt me op. Sherry neus en niks fruit in de mond. Geoxideerd. Jammer, terugbrengen naar Colruyt dan maar


RE: Michel Briday, Rully - vinejo - 13-03-2021 02:52 PM

(13-03-2021 01:25 PM)Hugel schreef:  
(04-05-2020 08:04 AM)Fre schreef:  De wijnen hier al besproken zijn rode maar Michel Briday is beter bekend voor zijn witte.

Ik dronk over 2 dagen zijn Rully 1cru Gresigny blanc 2016

Gresigny is een typisch perceel voor wit: met flink veel kalk in de bodem. Het gesteente diep in de bodem is een uitloper van de grote appellaties in t zuiden van de Côte de Beaune. (Het wordt nog tot de Côte des Blancs gerekend) Maar t ligt in de Cote Chalonnaise waardoor t aan de aandacht van t grote publiek ontsnapt. Gelukkig maar zou ik zeggen.

Dan de wijn. Op dag 1 had ik redelijk wat hout in de neus en de zuren waren net iets te prominent. Op dag 2 was t evenwicht hersteld. Zeer elegante wijn, knappe zuurtjes die spelen met het witte fruit. Dit is zeer mooi en PQ dik ok (ik betaalde destijds 24 euro bij En Primeur)

Donkere kleur valt me op. Sherry neus en niks fruit in de mond. Geoxideerd. Jammer, terugbrengen naar Colruyt dan maar

5 jaar voor een premier cru Rolleyes
Op LpdV heeft men het ook over de snelle oxidatie van heel wat chardonnay uit Bourgogne. Eén van de verklaringen zou zijn dat, doordat men tegenwoordig zo zacht mogelijk perst, er amper antioxidatieve stoffen in de most terecht komen (zoals tannine bvb).


RE: Michel Briday, Rully - wvd - 13-03-2021 03:48 PM

(13-03-2021 02:52 PM)vinejo schreef:  
(13-03-2021 01:25 PM)Hugel schreef:  
(04-05-2020 08:04 AM)Fre schreef:  De wijnen hier al besproken zijn rode maar Michel Briday is beter bekend voor zijn witte.

Ik dronk over 2 dagen zijn Rully 1cru Gresigny blanc 2016

Gresigny is een typisch perceel voor wit: met flink veel kalk in de bodem. Het gesteente diep in de bodem is een uitloper van de grote appellaties in t zuiden van de Côte de Beaune. (Het wordt nog tot de Côte des Blancs gerekend) Maar t ligt in de Cote Chalonnaise waardoor t aan de aandacht van t grote publiek ontsnapt. Gelukkig maar zou ik zeggen.

Dan de wijn. Op dag 1 had ik redelijk wat hout in de neus en de zuren waren net iets te prominent. Op dag 2 was t evenwicht hersteld. Zeer elegante wijn, knappe zuurtjes die spelen met het witte fruit. Dit is zeer mooi en PQ dik ok (ik betaalde destijds 24 euro bij En Primeur)

Donkere kleur valt me op. Sherry neus en niks fruit in de mond. Geoxideerd. Jammer, terugbrengen naar Colruyt dan maar

5 jaar voor een premier cru Rolleyes
Op LpdV heeft men het ook over de snelle oxidatie van heel wat chardonnay uit Bourgogne. Eén van de verklaringen zou zijn dat, doordat men tegenwoordig zo zacht mogelijk perst, er amper antioxidatieve stoffen in de most terecht komen (zoals tannine bvb).

Je kan er dan wat zwavel in doen hé... Rolleyes
Alle gekheid op een stokje, er zijn al allerlei oorzaken geopperd maar de slotsom is: er is niet één duidelijk aanwijsbare reden, maar (wellicht) een samenspel van factoren waaronder te late pluk, te lange vatrijping op weinig getoaste vaten, teveel batonnage, te weinig zwavel, te doorlatende kurken,...
Niet voor teenoftander maar ik moet de eerste premox nog tegenkomen in onze witte Bourgognes. Ik heb zelfs nog Longeroies 2011 van toen nog vrij jonge stokken en die is nu nog altijd fris en monter.


RE: Michel Briday, Rully - vinejo - 09-07-2021 12:21 PM

Gisteren dronken we de Bouzeron 2016 Cuvee Axelle.

Bouzeron is zoals je wellicht weet altijd 100% alligoté (de enige aop waar dit niet op het etiket moet staan)

Pvdw dacht aan een chenin blanc.
En inderdaad. Deze alligote doet meer denken aan een chenin blanc dan pakweg een Vouvray die is samen gegoten met een Savennieres.

Mooi en heden perfect bij een stukje Fleur de Fagne.


RE: Michel Briday, Rully - wvd - 10-07-2021 09:43 AM

(09-07-2021 12:21 PM)vinejo schreef:  Gisteren dronken we de Bouzeron 2016 Cuvee Axelle.

Bouzeron is zoals je wellicht weet altijd 100% alligoté (de enige aop waar dit niet op het etiket moet staan)

Pvdw dacht aan een chenin blanc.
En inderdaad. Deze alligote doet meer denken aan een chenin blanc dan pakweg een Vouvray die is samen gegoten met een Savennieres.

Mooi en heden perfect bij een stukje Fleur de Fagne.

Ik ken deze niet, maar ik kan wel zeggen dat sinds de oprichting van "Les Aligoteurs" (weeral mede onder impuls van de onvermoeibare Laurent Fournier natuurlijk...:rolleyesSmile ik echt verbaasd ben geweest van de soms echt verbluffend mooie wijnen die deze druif ons nu schenkt.
Binnenkort kan ik de 3 van Laurent laten proeven.


RE: Michel Briday, Rully - Olivier - 29-05-2022 08:35 PM

(24-05-2019 01:00 PM)Olivier schreef:  Mercurey 1er Cru, Clos Marcilly 2013

Eerste indruk was een al wat herfstige neus, met dennenbos, zoethout, wat kersjes. In de mond merk je ook dat het fruit al geen vers rood fruit meer is. Frisse zuren, en nog wat rijpe tannines. Had misschien iets vroeger gedronken moeten zijn.
Vergelijkbare indruk overigens met de Bourgogne van Legros onlangs van 2013. Zou die ‘13 Bourgognes niet al te lang meer laten liggen. Ik heb het dan wel niet over de meer prestigieuze appellaties natuurlijk.

Bijna exact drie jaar later dezelfde wijn, laatste fles. Bij openen die herstige aroma’s, maar zoals vorige keer het geval was leefde de wijn op met wat zuurstof.

Rood fruit, wat belegen wel. Een lichtjes groene toets, maar niet onaangenaam, draagt bij aan de fraicheur van de neus. In de mond heel frisse aanzet, gevolgd door rood fruit, nog wat tannines, en een relatief lange afdronk toch.

Niet complex, maar pinoteert wel leuk. Ben benieuwd wat dit in een warmer jaar geeft. Ik mis nu juist ietwat vulling.


RE: Michel Briday, Rully - Hugel - 03-03-2023 10:10 PM

Rully 4 vignes 2017

Dit smaakt niet naar bourgogne. Vrij stevig. Geen lichtvoetigheid. Vegetaal.
Geen fijne zuren, geen rood fruit.
Geen verbetering op dag 2 , 3.
Andere fles: herkansing : idem.

Geen Briday meer voor mij.
Case closed.


RE: Michel Briday, Rully - Fre - 04-03-2023 10:26 AM

Briday is beter in wit dan in rood sowieso.