Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rauzan Gassies, Margaux
30-04-2012, 10:13 AM
Bericht: #1
Rauzan Gassies, Margaux
Rauzan Gassies 2000,
nog zo ne solitair die in een hoekje van de kelder was beland. In de neus nog veel fruit (zwarte besjes), rokerig, een beetje leder, aards en nog een uitgesproken zoete toets (twijfel tussen specerijen -kaneel- of floraal, in elk geval vind ik dit atypisch). Zachte aanzet met rijp fruit, fluwelen tannines, mooie structuur en mondvullend. Afdronk blijft vrij goed. 90

Was wel niet echt een goeie match[/align] met de entrecote.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
30-04-2012, 12:55 PM
Bericht: #2
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(30-04-2012 10:13 AM)koen schreef:  Rauzan Gassies 2000,
nog zo ne solitair die in een hoekje van de kelder was beland. In de neus nog veel fruit (zwarte besjes), rokerig, een beetje leder, aards en nog een uitgesproken zoete toets (twijfel tussen specerijen -kaneel- of floraal, in elk geval vind ik dit atypisch). Zachte aanzet met rijp fruit, fluwelen tannines, mooie structuur en mondvullend. Afdronk blijft vrij goed. 90

Was wel niet echt een goeie match[/align] met de entrecote.

Uw beschrijving doet me écht denken aan de Rauzan Ségla van hetzelfde jaar die wij vorige week dronken! Die wijn was ook zo zacht mét inderdaad een zoete (maar geheel niet storende!) toets.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-04-2012, 06:17 PM
Bericht: #3
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(30-04-2012 12:55 PM)vinejo schreef:  
(30-04-2012 10:13 AM)koen schreef:  Rauzan Gassies 2000,
nog zo ne solitair die in een hoekje van de kelder was beland. In de neus nog veel fruit (zwarte besjes), rokerig, een beetje leder, aards en nog een uitgesproken zoete toets (twijfel tussen specerijen -kaneel- of floraal, in elk geval vind ik dit atypisch). Zachte aanzet met rijp fruit, fluwelen tannines, mooie structuur en mondvullend. Afdronk blijft vrij goed. 90

Was wel niet echt een goeie match[/align] met de entrecote.

Uw beschrijving doet me écht denken aan de Rauzan Ségla van hetzelfde jaar die wij vorige week dronken! Die wijn was ook zo zacht mét inderdaad een zoete (maar geheel niet storende!) toets.

Hoe ervaringen van andere wijnliefhebbers toch je persoonlijke bevindingen in twijfel doen trekken. Blush
Beide Margaux wijnen heb ik altijd ervaren als twee anti polen.
Rauzan Ségla een wijn die na jaren kelderverblijf inderdaad dat zachte karakter en finesse had. De Rauzan Gassies die na jaren kelderrust zijn sterk karakter wist te bewaren met een sterke ruggengraat; een wijn die nooit de elegantie, de fragiliteit of de finesse van de Ségla haalde.
Moet wel toegeven; ik heb de 2000 van beide wijnen nooit naast elkaar gedronken.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
30-04-2012, 11:43 PM
Bericht: #4
RE: Rauzan Gassies, Margaux
naar aanleiding van bovenstaande ga ik de 02 toch nog eens bovenhalen. In zijn jeugd echt niet goed, flesje van enkele maanden geleden was al stukken beter.
Minstens 10 jaar geven dus?

Wine is sunlight , held together by water !
01-05-2012, 10:57 AM
Bericht: #5
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Rauzan Gassies was de eerste grand cru classé die ik ooit in handen kreeg. Een kist van de 1974, we spreken einde jaren zeventig, begin jaren tachtig.

1974 was een rotjaar, maar de implicaties daarvan waren me toen nog niet echt bekend. De wijn was toen nog vrij jong en in de loop van een paar jaar hebben we de flessen langzamerhand soldaat gemaakt. Met veel genoegen, overigens.

Ooit las ik dat Rauzan Gassies vaak het beste presteerde in minder oogstjaren, dat zou wel eens kunnen waar zijn.

Ook merkwaardig is dat Rauzan Gassies, samen met Croizet Bages zowat de meest afgekraakte grand cru van allemaal is. En dit terwijl deze wijnen wellicht meer dan gemiddeld op de Vlaamse tafels komt.
Misschien kunnen we stellen, dat Rauzan Gassies niet écht een deuxième cru is. Hij kost dan ook een stuk minder dan de Léovilles of de Pichons.
Maar dat neemt niet weg dat het een behoorlijk betrouwbare margaux is, goede tijden, slechte tijden.
21-01-2013, 08:56 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-01-2013 om 09:23 PM door Mt.)
Bericht: #6
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Op kerstavond stond naast het overschotje Haut-Bages-Libèral '05 en Prieuré-Lichine '06 een flesje Rauzan-Gassies '04. Van het trio was de Rauzan de lekkerste en charmantste. Mooi open bouquet, sappig, eerder vrouwelijke Margaux. Onlangs nog eens bevestigd door mijn pa die een aantal flesjes '04 voor 20 euro op de kop kon tikken.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
21-01-2013, 09:50 PM
Bericht: #7
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(21-01-2013 08:56 PM)Matten schreef:  Op kerstavond stond naast het overschotje Haut-Bages-Libèral '05 en Prieuré-Lichine '06 een flesje Rauzan-Gassies '04. Van het trio was de Rauzan de lekkerste en charmantste. Mooi open bouquet, sappig, eerder vrouwelijke Margaux. Onlangs nog eens bevestigd door mijn pa die een aantal flesjes '04 voor 20 euro op de kop kon tikken.

Het valt me op dat het al een tijdje bijzonder mooie flesjes uit 2004 regent ! Ségla ook al geproefd ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
21-01-2013, 10:00 PM
Bericht: #8
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Euh neen. Jammer genoeg niet Sad.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
22-01-2013, 12:08 AM
Bericht: #9
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(21-01-2013 08:56 PM)Matten schreef:  Op kerstavond stond naast het overschotje Haut-Bages-Libèral '05 en Prieuré-Lichine '06 een flesje Rauzan-Gassies '04. Van het trio was de Rauzan de lekkerste en charmantste. Mooi open bouquet, sappig, eerder vrouwelijke Margaux. Onlangs nog eens bevestigd door mijn pa die een aantal flesjes '04 voor 20 euro op de kop kon tikken.

Rauzan-Gassies '04 heb ik nooit gedronken maar wel 70ers; 80ers; 90ers.
Een Margaux wijn die me nooit heeft kunnen bekoren juist door een gebrek aan verfijning en elegantie. Deze Rauzan-Gassies wijn met een enorm bewaarpotentieel bleef boertig zelfs na een paar decennia veroudering.
Naar het schijnt zou deze wijn einde jaren 90 fundamenteel van karakter zijn verandert maar heb die niet meer gedronken.
Rauzan-Ségla daartegen vind ik dan weer een Margaux wijn die wel dat vrouwelijks heeft en die ik nog heb. Ook de tweede wijn Ségla mag er zeker zijn. De 89 dronk ik nog onlangs en is nog top.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
22-01-2013, 11:17 AM
Bericht: #10
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Interessant Don! Ségla is volgens mij nog altijd de betere van de twee (top). Maar vanaf 2000 is het niveau gestegen. Ik denk dat dit weer de moeite is om te kopen. (toch zeker voor 20 euro) Mannen als Parker en Martin zijn tussen haakjes wel niet opgetogen over de 2004. But who cares?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
17-09-2014, 06:11 AM
Bericht: #11
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Iemand al de 2010 geproefd ?
30-11-2014, 02:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-11-2014 om 03:15 PM door Benz.)
Bericht: #12
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Heb Chateau Rauzan-Gassies bezocht toen we tijdens de herfstvakantie een weekje in mijn favoriete wijnstreek Médoc verbleven. Waarom juist dit Chateau, omdat dit ooit de eerste GCC was die ik ooit dronk en zelf kocht! Rauzan-Gassies ligt pal tegenover Palmer en vlak naast Rauzan-Segla. We werden om 14uur30 zeer vriendelijk ontvangen op het Chateau door Mevr. Anie. We mochten nog even plaats nemen op het terras op de binnenkoer van dit prachtige domein (het was 25°C). Even later komt deze lieve dame ons halen voor een rondleiding in het kasteel. Hun kelders zijn zeer mooi en we krijgen ook de indrukwekkende privé kelder van de familie te zien. Anie is een zeer vriendelijke dame die vol passie over haar domein praat en ons dochtertje even later laat kleuren en spelen in het speelhoekje tijdens de degustatie. We krijgen 3 verschillende wijnen in het glas die allemaal eigendom zijn van deze familie. Chateau Bel-Orme Cru Bourgeois Haut-Médoc 2009: Charmante fruitige soepele wijn door zijn 60% Merlot. Daarna Chateau Croizet-Bages Pauillac 2008 in het glas: Mooie neus zwart fruit en kruiden, in de mond een mooie evenwichtige ronde wijn met een schitterende afdronk, een echte topper. Deze wijn is er één om nu al volop van te genieten! Als laatste Rauzan-Gassies 2008 in het glas: Mooie neus, een zeer rijke krachtige complexe wijn met een lange afdronk, je proeft wel meteen dat deze wijn nog wat jong is en nog een 5 tal jaartjes nodig heeft om echt tot zijn recht te komen. Na de degustatie tijd om de shop te bezoeken en het nodige te doen. Daarna was het tijd om afscheid te nemen en we onthouden hier vooral het zeer warme en vriendelijk onthaal op dit Chateau! thumbsup
Dronk van Rauzan-Gassies jaargang 2000 en die gaf ik een mooie 92 score, heb ook nog jaargang 2006 en 2008 liggen maar die gaan nog een aantal jaartjes blijven liggen.

Save water drink wine!
30-11-2014, 04:13 PM
Bericht: #13
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(30-11-2014 02:36 PM)Benz schreef:  Heb Chateau Rauzan-Gassies bezocht toen we tijdens de herfstvakantie een weekje in mijn favoriete wijnstreek Médoc verbleven. Waarom juist dit Chateau, omdat dit ooit de eerste GCC was die ik ooit dronk en zelf kocht! Rauzan-Gassies ligt pal tegenover Palmer en vlak naast Rauzan-Segla. We werden om 14uur30 zeer vriendelijk ontvangen op het Chateau door Mevr. Anie. We mochten nog even plaats nemen op het terras op de binnenkoer van dit prachtige domein (het was 25°C). Even later komt deze lieve dame ons halen voor een rondleiding in het kasteel. Hun kelders zijn zeer mooi en we krijgen ook de indrukwekkende privé kelder van de familie te zien. Anie is een zeer vriendelijke dame die vol passie over haar domein praat en ons dochtertje even later laat kleuren en spelen in het speelhoekje tijdens de degustatie. We krijgen 3 verschillende wijnen in het glas die allemaal eigendom zijn van deze familie. Chateau Bel-Orme Cru Bourgeois Haut-Médoc 2009: Charmante fruitige soepele wijn door zijn 60% Merlot. Daarna Chateau Croizet-Bages Pauillac 2008 in het glas: Mooie neus zwart fruit en kruiden, in de mond een mooie evenwichtige ronde wijn met een schitterende afdronk, een echte topper. Deze wijn is er één om nu al volop van te genieten! Als laatste Rauzan-Gassies 2008 in het glas: Mooie neus, een zeer rijke krachtige complexe wijn met een lange afdronk, je proeft wel meteen dat deze wijn nog wat jong is en nog een 5 tal jaartjes nodig heeft om echt tot zijn recht te komen. Na de degustatie tijd om de shop te bezoeken en het nodige te doen. Daarna was het tijd om afscheid te nemen en we onthouden hier vooral het zeer warme en vriendelijk onthaal op dit Chateau! thumbsup
Dronk van Rauzan-Gassies jaargang 2000 en die gaf ik een mooie 92 score, heb ook nog jaargang 2006 en 2008 liggen maar die gaan nog een aantal jaartjes blijven liggen.

Linkeroever nog niet echt bezocht, wanneer ik het doe zet ik dit Chateau zeker op mijn lijstje!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-12-2014, 10:05 AM
Bericht: #14
RE: Rauzan Gassies, Margaux
De 2010 staat momenteel in promotie bij Le Clos Privé aan 49.90€
zie bijlage


Bijlagen
.pdf  rauzan gassies.pdf (Grootte: 119.02 KB / Aantal keer gedownload: 6)

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
04-12-2014, 10:09 AM
Bericht: #15
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(22-01-2013 11:17 AM)Mt schreef:  Interessant Don! Ségla is volgens mij nog altijd de betere van de twee (top). Maar vanaf 2000 is het niveau gestegen. Ik denk dat dit weer de moeite is om te kopen. (toch zeker voor 20 euro) Mannen als Parker en Martin zijn tussen haakjes wel niet opgetogen over de 2004. But who cares?

De 2004 is m.i. best wel aardig (en nu goed op dronk). Voor de prijs die ik er destijds voor betaalde, ben ik het 100% met je eens.
10-01-2016, 09:26 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-01-2016 om 09:36 PM door Benz.)
Bericht: #16
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Vanavond Rauzan-Gassies 2006 in het glas. Voor mij een wijn met een heel mooie betekenis, waarom? Wel omdat deze wijn mijn 1ste grote wijn was die ik zelf kocht als beginnend wijnliefhebber. Zie me nog steeds staan in de plaatselijke supermarkt voor al die mooie kistjes, het moet ergens in 2010 geweest zijn! Heb het nodige geduld gehad deze wijn te kunnen laten rusten tot vandaag dus... Roept ook hele mooie herinneringen op aan onze Bordeaux reis eind september 2014 waar we toen ook dit kasteel ter plaatsen bezochten. De wijn vanochtend uit de wijnkast gehaald, rustig op kamertemperatuur laten komen. Wijn 4 uur op voorhand geopend. Schitterende mooie lange kurk. In het glas een prachtige granaatrode kleur met minuscuul lichtbruin randje. Mooie neus van rood en zwart fruit, pruimen, cassis, wat lichte aardse geuren, vanille, licht rokerig en beetje zoethout. In de mond een prachtige evenwichtige wijn met zeer fijne zachte tannines en mooie lichte frisse zuurtjes. Hele mooie lange afdronk. Hele mooie grootse Bordeaux 91 applaus. Hier gaat niet veel van overblijven.....cheers

   

Save water drink wine!
10-01-2016, 09:56 PM
Bericht: #17
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(10-01-2016 09:26 PM)Benz schreef:  Vanavond Rauzan-Gassies 2006 in het glas. Voor mij een wijn met een heel mooie betekenis, waarom? Wel omdat deze wijn mijn 1ste grote wijn was die ik zelf kocht als beginnend wijnliefhebber. Zie me nog steeds staan in de plaatselijke supermarkt voor al die mooie kistjes, het moet ergens in 2010 geweest zijn! Heb het nodige geduld gehad deze wijn te kunnen laten rusten tot vandaag dus... Roept ook hele mooie herinneringen op aan onze Bordeaux reis eind september 2014 waar we toen ook dit kasteel ter plaatsen bezochten. De wijn vanochtend uit de wijnkast gehaald, rustig op kamertemperatuur laten komen. Wijn 4 uur op voorhand geopend. Schitterende mooie lange kurk. In het glas een prachtige granaatrode kleur met minuscuul lichtbruin randje. Mooie neus van rood en zwart fruit, pruimen, cassis, wat lichte aardse geuren, vanille, licht rokerig en beetje zoethout. In de mond een prachtige evenwichtige wijn met zeer fijne zachte tannines en mooie lichte frisse zuurtjes. Hele mooie lange afdronk. Hele mooie grootse Bordeaux 91 applaus. Hier gaat niet veel van overblijven.....cheers

Gasssies was altijd het "kleine broertje" van Segla maar sedert een jaar of 10 zijn die echt wel goed bezig, waardoor deze wijn vandaag PQ een betere zaak lijkt dan de Segla.
PS goeie site daar op de Apple! ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-01-2016, 10:03 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-01-2016 om 10:05 PM door Benz.)
Bericht: #18
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(10-01-2016 09:56 PM)vinejo schreef:  
(10-01-2016 09:26 PM)Benz schreef:  Vanavond Rauzan-Gassies 2006 in het glas. Voor mij een wijn met een heel mooie betekenis, waarom? Wel omdat deze wijn mijn 1ste grote wijn was die ik zelf kocht als beginnend wijnliefhebber. Zie me nog steeds staan in de plaatselijke supermarkt voor al die mooie kistjes, het moet ergens in 2010 geweest zijn! Heb het nodige geduld gehad deze wijn te kunnen laten rusten tot vandaag dus... Roept ook hele mooie herinneringen op aan onze Bordeaux reis eind september 2014 waar we toen ook dit kasteel ter plaatsen bezochten. De wijn vanochtend uit de wijnkast gehaald, rustig op kamertemperatuur laten komen. Wijn 4 uur op voorhand geopend. Schitterende mooie lange kurk. In het glas een prachtige granaatrode kleur met minuscuul lichtbruin randje. Mooie neus van rood en zwart fruit, pruimen, cassis, wat lichte aardse geuren, vanille, licht rokerig en beetje zoethout. In de mond een prachtige evenwichtige wijn met zeer fijne zachte tannines en mooie lichte frisse zuurtjes. Hele mooie lange afdronk. Hele mooie grootse Bordeaux 91 applaus. Hier gaat niet veel van overblijven.....cheers

Gasssies was altijd het "kleine broertje" van Segla maar sedert een jaar of 10 zijn die echt wel goed bezig, waardoor deze wijn vandaag PQ een betere zaak lijkt dan de Segla.
PS goeie site daar op de Apple! ;-)

Zeker weten zijn op de goede weg net als hun andere Chateau Croizet-Bages trouwens. Segla is een topwijn maar natuurlijk ook het dubbele van prijs! Idd. heel goed gezien, hele mooie site op de achtergrond Wink.

Save water drink wine!
30-01-2016, 08:26 PM
Bericht: #19
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Rauzan-Gassies 2006

Om 15u uit de kelder gehaald, geopend en in de decanteerkaraf gegoten.
Om 17u30 eerste glaasje geproefd.
Fantastische, volle, krachtige en complexe neus met o.a. zwart fruit (cassis), pruim, toffee, koffie, ceder, munt-toetsje en telkens iets anders/extra (sigarenkistje, tabak, vegetaal, (soms zuur) snoepgoed, vanillestokjes...) bij elk toertje dat je het glas in de hand laat draaien.
Op dat moment denk je een aha-erlebnis mee te zullen maken.

Medium-bodied met (hout gelagerd) fruit en lange afdronk,
maar toch een teleurstellend gevoel na die rijke neus, die deed vermoeden dat je hier een volle maar fijne, mooi ronde wijn gaat proeven. Maar dat valt dus toch tegen daar het droogtrekken primeert. Laten liggen moet dus de boodschap zijn in de hoop dat dit een hot shot wordt en de wijn in de mond even 'af' zal zijn als in de neus.
89+

Bibere humanum est, ergo bibamus.
30-01-2016, 09:07 PM
Bericht: #20
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(30-01-2016 08:26 PM)Bert schreef:  Rauzan-Gassies 2006

Om 15u uit de kelder gehaald, geopend en in de decanteerkaraf gegoten.
Om 17u30 eerste glaasje geproefd.
Fantastische, volle, krachtige en complexe neus met o.a. zwart fruit (cassis), pruim, toffee, koffie, ceder, munt-toetsje en telkens iets anders/extra (sigarenkistje, tabak, vegetaal, (soms zuur) snoepgoed, vanillestokjes...) bij elk toertje dat je het glas in de hand laat draaien.
Op dat moment denk je een aha-erlebnis mee te zullen maken.

Medium-bodied met (hout gelagerd) fruit en lange afdronk,
maar toch een teleurstellend gevoel na die rijke neus, die deed vermoeden dat je hier een volle maar fijne, mooi ronde wijn gaat proeven. Maar dat valt dus toch tegen daar het droogtrekken primeert. Laten liggen moet dus de boodschap zijn in de hoop dat dit een hot shot wordt en de wijn in de mond even 'af' zal zijn als in de neus.
89+

Bert,
Hoe pas je mijn ervaringen met Rauzan Gassies ( zie reacties #3 en #9) in het kader van jouw bevindingen?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
30-01-2016, 11:59 PM
Bericht: #21
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(30-01-2016 09:07 PM)don quichotte schreef:  
(30-01-2016 08:26 PM)Bert schreef:  Rauzan-Gassies 2006

Om 15u uit de kelder gehaald, geopend en in de decanteerkaraf gegoten.
Om 17u30 eerste glaasje geproefd.
Fantastische, volle, krachtige en complexe neus met o.a. zwart fruit (cassis), pruim, toffee, koffie, ceder, munt-toetsje en telkens iets anders/extra (sigarenkistje, tabak, vegetaal, (soms zuur) snoepgoed, vanillestokjes...) bij elk toertje dat je het glas in de hand laat draaien.
Op dat moment denk je een aha-erlebnis mee te zullen maken.

Medium-bodied met (hout gelagerd) fruit en lange afdronk,
maar toch een teleurstellend gevoel na die rijke neus, die deed vermoeden dat je hier een volle maar fijne, mooi ronde wijn gaat proeven. Maar dat valt dus toch tegen daar het droogtrekken primeert. Laten liggen moet dus de boodschap zijn in de hoop dat dit een hot shot wordt en de wijn in de mond even 'af' zal zijn als in de neus.
89+

Bert,
Hoe pas je mijn ervaringen met Rauzan Gassies ( zie reacties #3 en #9) in het kader van jouw bevindingen?

Yep - ik had uw posts niet gelezen maar kan mijn ervaring hierin meteen terugvinden.
Maw, het komt niet meer goed (genoeg) met deze 2006 (en vele voorgaande jaren)?

Bibere humanum est, ergo bibamus.
31-01-2016, 12:39 PM
Bericht: #22
RE: Rauzan Gassies, Margaux
op dag2 zijn de hardere kanten er wel af

Bibere humanum est, ergo bibamus.
24-04-2016, 05:53 PM
Bericht: #23
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Rauzan Gassies 2008

Gisteravond op restaurant gedronken.
Lekkere zachte wijn met veel sappig fruit, mooi op dronk. Redelijke afdronk en goed passend bij het lam.
Ik heb nu toch al een aantal Bordeaux uit 2008 gedronken en geen enkele stelde tot nu toe teleur.
24-04-2016, 08:50 PM
Bericht: #24
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Citaat:Ik heb nu toch al een aantal Bordeaux uit 2008 gedronken en geen enkele stelde tot nu toe teleur.

Ik drink nu niet zo vaak bordeaux, maar heb hetzelfde gevoel bij 2008, al heel mooie dingen van gedronken!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
24-04-2016, 09:33 PM
Bericht: #25
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(24-04-2016 08:50 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik heb nu toch al een aantal Bordeaux uit 2008 gedronken en geen enkele stelde tot nu toe teleur.

Ik drink nu niet zo vaak bordeaux, maar heb hetzelfde gevoel bij 2008, al heel mooie dingen van gedronken!

2008 is idd. een zeer mooie jaargang die bijna nooit teleurstelt en heel mooi toegankelijk is. Wink

Save water drink wine!
18-01-2020, 11:26 AM
Bericht: #26
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Rauzan-Gassies 2000,

Geen grootse wijn maar wat was die fles snel op, heb een vermoeden dat deze jaargang het beste uit het chateau haalt.
Medium body, elegant met nog voldoende fruit 92p


Bijlagen Afbeeldingen
   

In blind, we trust Cool
19-01-2020, 11:41 AM
Bericht: #27
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Kan me nog goed herinneren dat deze wijn, Rauzan Gassies 2000, een jaar of 15 geleden bij Albert Heyn te koop was in een speciale wijnweek voor 25 euro net zoals Cos d’Estournel 1999. Dat ging al snel rond op ons Nederlandse wijnprikbord forum (bij jou wel bekend volgens mij) en werd dus ook door iedereen ruim ingeslagen. Gevolg.....: een paar jaar lang kwam bij iedere proeverij 1 van beiden of beide wijnen voorbij. Zo’n groot verschil tussen een chateau met en zonder geld. Hoewel beide wijnen niet groots zijn is het lastige jaar 99 veel beter dan het grote jaar 00. Rauzan Gassies bakte er maar weinig van in die periode. Net zoals Lascombes. Ik sliep er 3 weken geleden waarbij we ook uitvoerig de periodes van de 3 verschillende eigenaren bespraken in de laatste 25 jaar met daarbij de wijnen onder die eigenaren in het glas. 2000 was ook zo bedenkelijk teleurstellend waarbij de huidige eigenaar ook aangaf dat er toen haast geen geld was om te oogsten laat staan om goede wijn te maken. Tegenwoordig is er in Bordeaux bijna geen chateau meer die wijnen maakt van dit niveau. Er is overal geld in gepompt.

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
19-01-2020, 01:11 PM
Bericht: #28
RE: Rauzan Gassies, Margaux
(19-01-2020 11:41 AM)Vinoco schreef:  Kan me nog goed herinneren dat deze wijn, Rauzan Gassies 2000, een jaar of 15 geleden bij Albert Heyn te koop was in een speciale wijnweek voor 25 euro net zoals Cos d’Estournel 1999. Dat ging al snel rond op ons Nederlandse wijnprikbord forum (bij jou wel bekend volgens mij) en werd dus ook door iedereen ruim ingeslagen. Gevolg.....: een paar jaar lang kwam bij iedere proeverij 1 van beiden of beide wijnen voorbij. Zo’n groot verschil tussen een chateau met en zonder geld. Hoewel beide wijnen niet groots zijn is het lastige jaar 99 veel beter dan het grote jaar 00. Rauzan Gassies bakte er maar weinig van in die periode. Net zoals Lascombes. Ik sliep er 3 weken geleden waarbij we ook uitvoerig de periodes van de 3 verschillende eigenaren bespraken in de laatste 25 jaar met daarbij de wijnen onder die eigenaren in het glas. 2000 was ook zo bedenkelijk teleurstellend waarbij de huidige eigenaar ook aangaf dat er toen haast geen geld was om te oogsten laat staan om goede wijn te maken. Tegenwoordig is er in Bordeaux bijna geen chateau meer die wijnen maakt van dit niveau. Er is overal geld in gepompt.
Mooie toelichting thank you

Live your life to the fullest, because it only happens once...
06-12-2021, 08:52 AM
Bericht: #29
RE: Rauzan Gassies, Margaux
Wegens de wisselende reputatie van dit huis enkele jaren geleden een kistje 2010 op de kop kunnen tikken voor een mooie prijs. Zaterdag besloten er eentje open te maken. Ongeveer 2 uurtjes kunnen luchten in de fles met de kurk er af.

De kleur is diep rood/paars en vertoont nog geen veroudering. De wijn traant mooi in het glas.

Een mooie open neus, met rode bessen, zwarte bessen, bosbessen. Iedereen herkent een ander soort bessen. Mooi fris dus en lekker fruitig. Ondersteund door een laagje kruiden en wat cederhout doet dit echt denken aan Bordeaux linker oever die net mooi open begint te komen. Heel mooi.

In de mond is het ook meteen sappige besjes die opvallen. Mooi fruit en fijne zuurtjes, er priemt nog iets mineraligs door en de tannine op het einde zijn present maar niet ruw, mooi ondersteunend. Eigenlijk een heel elegante wijn.

De afdronk is redelijk lang en fruit gedomineerd. Hier merken we wat houtinvloeden op de achtergrond. Mooi in balans allemaal, nog volledig primair. Een jonge wijn, maar niet te jong. Ik denk het perfecte moment om de eerste fles te kraken en vanaf nu de evolutie te volgen.

Misschien mist hij wat power en lengte voor een 2e GCC, maar toch wel GCC waardig en ben benieuwd wat dit nog gaat geven in de toekomst. Mooie wijn, erg van genoten.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen


Ga naar locatie: