|
Etna
|
|
07-09-2025, 09:00 AM
|
|||
|
|||
|
Etna
Hier een flesje Etna Rosso gekocht: "Cauru" 2022 van Torre Mora, een mij totaal onbekende producent. Maar viel best me, mooi fruitaroma, redelijk zacht, perfect op dronk ook. Niet de meest genuanceerde, maar een lekker glas aan amper €13
WVD |
|||
|
07-09-2025, 01:37 PM
|
|||
|
|||
RE: Etna
(07-09-2025 09:00 AM)wvd schreef: Hier een flesje Etna Rosso gekocht: "Cauru" 2022 van Torre Mora, een mij totaal onbekende producent. Maar viel best me, mooi fruitaroma, redelijk zacht, perfect op dronk ook. Niet de meest genuanceerde, maar een lekker glas aan amper €13 Heb daar de rosato eens van geproefd. Was prijs kwaliteit ook wel ok. |
|||
|
08-09-2025, 06:13 PM
|
|||
|
|||
RE: Etna
(07-09-2025 09:00 AM)wvd schreef: Hier een flesje Etna Rosso gekocht: "Cauru" 2022 van Torre Mora, een mij totaal onbekende producent. Maar viel best me, mooi fruitaroma, redelijk zacht, perfect op dronk ook. Niet de meest genuanceerde, maar een lekker glas aan amper €13 Nog niet lang geleden gedronken en ik vond dit zeer teleurstellend. Niets van het karakter en finesse dat je moet hebben bij Etna-wijnen. Terre Mora is dan ook onderdeel van Piccini. Je weet wel, de Chianti’s met oranje etiketten aan 6-7 euro. Ik donk deze zomer Federico Graziani’s Etna. Amai, dag en nacht verschil! Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
09-09-2025, 09:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-09-2025 om 10:01 AM door wvd.)
|
|||
|
|||
RE: Etna
(08-09-2025 06:13 PM)Olivier schreef:(07-09-2025 09:00 AM)wvd schreef: Hier een flesje Etna Rosso gekocht: "Cauru" 2022 van Torre Mora, een mij totaal onbekende producent. Maar viel best me, mooi fruitaroma, redelijk zacht, perfect op dronk ook. Niet de meest genuanceerde, maar een lekker glas aan amper €13 Tja, dat hangt af van wat je verwacht natuurlijk. Bij een Etna aan die prijs (wat kost die Graziani?) ben ik al blij als de wijn proper is en naar iets van fruit proeft en dat deed hij toch wel. Een rebuy zit er duidelijk niet in. De Valpolicella die nu open staat (Vicentini) is nog goedkoper en die vinden we allebei lekkerder.... WVD |
|||
|
09-09-2025, 06:41 PM
|
|||
|
|||
RE: Etna
(09-09-2025 09:59 AM)wvd schreef:(08-09-2025 06:13 PM)Olivier schreef:(07-09-2025 09:00 AM)wvd schreef: Hier een flesje Etna Rosso gekocht: "Cauru" 2022 van Torre Mora, een mij totaal onbekende producent. Maar viel best me, mooi fruitaroma, redelijk zacht, perfect op dronk ook. Niet de meest genuanceerde, maar een lekker glas aan amper €13 Dat zit rond de 30€, ja, maar dan heb je ook wel een wijn van een heel ander niveau... In de prijsklasse van Torre Mora is Le Sabbie van Firriato een veel betere koop. Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
12-05-2026, 04:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-05-2026 om 05:03 PM door wvd.)
|
|||
|
|||
|
RE: Etna
Had ik toch geen 6 Cauru 2023 besteld zeker... Dus dadelijk na aankomst er 1tje gekraakt en hop, we waren er blij mee om op ons terrasje te drinken... En blijkbaar zijn we niet de enigen, want wat las in nu bij thuiskomen net op de site van Vinous: "The Etna Rosso Cauro opens with a dusty, delicate blend of dried violets, crushed rocks and citrus-laced blackberries. It is juicy in style with vibrant acidity elevating ripe red and black fruits. A subtle mineral tinge lingers alongside a hint of blackberry as the 2023 finishes fresh with gentley chewy persistence."
Ik zou het zo mooi niet kunnen verwoorden als Eric Guido, een man waar ik ooit mee samen proefde en die ik waardeer en respecteer. Hij geeft er zelfs een score van 90/100 aan, niet slecht voor een wijn waarvoor ik uiteindelijk € 70,20/6 neertelde, verzending incluis. (altijd al een puntenjager geweest... )@Olivier: Maar ik ga zeker jouw tip ook zoeken en misschien eens uitproberen! WVD |
|||
|
12-05-2026, 08:24 PM
|
|||
|
|||
RE: Etna
Citaat:@Olivier: Maar ik ga zeker jouw tip ook zoeken en misschien eens uitproberen! Benieuwd wat je ervan zal vinden, Werner. Echte karakterwijnen. Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
13-05-2026, 06:51 PM
|
|||
|
|||
|
RE: Etna
Die Cauru dronk ik ooit van 2019. "Lekker, maar geen must"
Veel mooier vond ik van hetzelfde huis de Scalunero. Ik heb hiervan nog de 2016 en de 2019 liggen. Zeer de moeite waard. Momenteel is de 2023 in de aanbieding bij Gall& voor 13,50. Ik zie dat ze ook een witte, 2023, hebben, nu voor 15,75 Die heb ik nooit geproefd. |
|||
|
19-05-2026, 09:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-05-2026 om 09:30 PM door Jeroen Pieter.)
|
|||
|
|||
|
RE: Etna
Toch maar even de rode 2023 geproefd.
Dansend door het huis. Drie dagen lang. Wat een vrolijke wijn! Intrigerend. Stap stap stap ,sap sap sap. |
|||
|
21-05-2026, 06:52 AM
|
|||
|
|||
RE: Etna
Citaat:Dansend door het huis. Fitness voor de wijnliefhebber.
Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
|

)
Fitness voor de wijnliefhebber.