wijnliefhebbers

Volledige versie: Sociando Mallet Haut Médoc
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Laatst nog een magnum demoiselle 2008 gedronken en die was perfect op dronk, mooie elegante wijn met karakter. Herinner mij een specifieke fruit toets met verse kers.
Zaterdag SM 2013 ontkurkt (onlangs 1 + 1 in Delhaize, dus de gok waard) voor bij een goede entrecôte.

Twee uurtjes vooraf al zuurstof gegeven. In het glas een lichte en zelfs charmante wijn, niet supercomplex of zo, maar toch erg lekker. Ik zal de overige flessen wel geen 10 jaar meer wegleggen (of misschien ééntje, uit nieuwsgierigheid).
Afgelopen weekend nogmaals de L'Autre de Sociando Mallet 2008.

Nog steeds in tiptop conditie, kan zeker nog wat liggen.
Medium body vrij donkere kleur geen bruin randje te bespeuren.
Bij het opwalsen komen dierlijke aromas duidelijk naar boven.

Wel iets meer indrukken van zuren en bitter dan bij de vorige flessen, voor de rest ongeveer gelijkaardige tn.

Blijft een mooi glas wijn.
SM 2008. Prachtige jaargang van deze wijn die in zn jeugd mooi was, nu mooi is als volwassene en mooi zal blijven tot z’n pensioen.
Alsof ik mijn biografie lees...
(06-06-2020 09:25 AM)Jordaens schreef: [ -> ]Alsof ik mijn biografie lees...

Zal dan wel een autobiografie zijn Big Grin
(06-06-2020 11:18 AM)vinejo schreef: [ -> ]
(06-06-2020 09:25 AM)Jordaens schreef: [ -> ]Alsof ik mijn biografie lees...

Zal dan wel een autobiografie zijn Big Grin

Big Grin
En wat dan nog. Om onze eerste grote Vlaamse voorman Gaston Geens (1931-2002) nog eens verkeerdelijk te citeren: "wat we zelf doen, doen we beter". Of was dat van Gerty Christoffels?
(06-06-2020 12:16 PM)Jordaens schreef: [ -> ]En wat dan nog. Om onze eerste grote Vlaamse voorman Gaston Geens (1931-2002) nog eens verkeerdelijk te citeren: "wat we zelf doen, doen we beter". Of was dat van Gerty Christoffels?

Neen neen, Goedele Liekens in haar boek “Masturberen voor dummies”
Ik dacht meteen aan Roger van op Dobbit TV. Smile
(06-06-2020 02:21 PM)redacteur schreef: [ -> ]Ik dacht meteen aan Roger van op Dobbit TV. Smile

Grrrrr

[attachment=4702]
Geen fan, Olivier?
Wat je zelf deed, bleek je toch niet beter te doen? Big Grin
(06-06-2020 02:21 PM)redacteur schreef: [ -> ]Ik dacht meteen aan Roger van op Dobbit TV. Smile

Idem hier ... eerst voor 5.000 Euro aan materiaal kopen & huren om dan 20 Euro uit te sparen op een boekenkast Big Grin
(06-06-2020 03:45 PM)redacteur schreef: [ -> ]Geen fan, Olivier?
Wat je zelf deed, bleek je toch niet beter te doen? Big Grin

Ik betaal liever iemand om het goed te doen, terwijl ik een glaasje wijn drink.

Kwestie dat elk doet waar hij goed in is... Rolleyes
We wijken m.i. een beetje af van het thema, zijnde mijn onverwoestbare pensioengerechtigde schoonheid. Of was het die van Sociando-Mallet?
(06-06-2020 05:03 PM)Jordaens schreef: [ -> ]We wijken m.i. een beetje af van het thema, zijnde mijn onverwoestbare pensioengerechtigde schoonheid. Of was het die van Sociando-Mallet?

Big Grin
Laat het ons maar bij die van SM houden ;-)
Las deze tekst oo LpdV, vond dat mooi dus plaats ik me hier ook even. Hoe t kan gaan in t leven.


La naissance de Sociando-Mallet

Le jeune Jean Gautreau ne se destinait pas au vin. Il était surtout passionné de tennis et devait démontrer un talent certain dans ce sport puisqu'il a joué le tournoi de Roland-Garros en junior. Ensuite, n'ayant plus les moyens de poursuivre sa carrière, il est entré dans une maison de commerce de vin de Bordeaux. C'est à ce moment qu'il commença à s'intéresser au vin. D'esprit farouchement indépendant, il prit sa liberté en devenant courtier en vin. En 1956, il ouvrit une affaire de négoce. Maîtrisant mal l'anglais, il commerçait surtout avec la Suisse - où Sociando-Mallet était connu et apprécié -, la Hollande et l'Allemagne.

Dans le cadre de son activité professionnelle, Jean Gautreau avait rencontré un client belge qui cherchait à acheter quelques hectares de vignes dans le Bordelais. C'est ainsi, en voulant aider cette connaissance, qu'il apprit que Sociando-Mallet, situé à quelques kilomètres seulement de l'endroit de sa naissance, était à vendre. Il ne connaissait pas cette propriété, même s'il avait acheté une belle quantité des vins du millésime 1964 lors des ventes « sur souches » (autrefois, en plus des primeurs, on vendait les vins « sur souche » en juillet-août). L'année n'était pas extraordinaire et il avait fait à cette occasion une mauvaise affaire. Il est malgré tout allé faire une visite pour son client belge. Le domaine était alors en perdition : mal entretenu, sans château, avec un misérable clocheton, une petite maison basse, des logements au sol de terre battue pour les ouvriers et des cages à poules ça et là. Voilà comment se présentait Sociando-Mallet en 1968.

Cette première visite fut pourtant une révélation. Jean Gautreau eut le coup de foudre. Non pas parce qu'il avait saisi l'excellence du terroir -à l'époque il ne savait même pas bien ce qu'était un pied de vigne - mais parce qu'il découvrit à Sociando-Mallet un panorama extraordinaire, une luminosité particulière, un rayon de soleil irradiant la Gironde d'argent et de diamant dans un site naturel d'une fabuleuse beauté. Le lendemain, il est retourné sur la propriété avec son épouse qui, voyant le délabrement des lieux, ne voulut même pas descendre de voiture, traitant son mari de fou. Jean Gautreau, dans un élan de lucidité terrienne, s'est alors dit : « si ma femme me conseille de ne pas le faire, alors je le ferai !». A l'époque, on se plaisait à dire qu'il existait trois façon de se ruiner : fréquenter une danseuse, acheter un cheval de course ou une propriété dans le Bordelais. Jean Gautreau devint donc, à la suite d'un véritable coup de coeur et au grand dam de son épouse, l'heureux propriétaire de Sociando-Mallet.

Si Jean Gautreau avait acheté Sociando-Mallet pour jouir du paysage et sans vraiment penser au vin, ce n'est qu'ensuite, en 1970 ( l'année 1969 avait été moyenne), grâce à la science d'un excellent vigneron, qu'il comprit que Sociando-Mallet, c'était aussi du vin et surtout un grand terroir. C'est ce vigneron, aujourd'hui décédé, qui est à l'origine de la grandeur de ce cru et c'est à lui que nous devons le Sociando d'aujourd'hui.
Toen de vrouwen nog niets te zeggen hadden...
(15-07-2020 12:37 PM)BartS schreef: [ -> ]Toen de vrouwen nog niets te zeggen hadden...

The good old days Big Grin
(15-07-2020 12:52 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(15-07-2020 12:37 PM)BartS schreef: [ -> ]Toen de vrouwen nog niets te zeggen hadden...

The good old days Big Grin

Ik kan hier niet op reageren want mijn vrouw leest mee ExclamationWink
(15-07-2020 01:14 PM)BartS schreef: [ -> ]
(15-07-2020 12:52 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(15-07-2020 12:37 PM)BartS schreef: [ -> ]Toen de vrouwen nog niets te zeggen hadden...

The good old days Big Grin

Ik kan hier niet op reageren want mijn vrouw leest mee ExclamationWink

Ah, maar ze mag zich geen lid maken van u zeker? Wink
(15-07-2020 01:30 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(15-07-2020 01:14 PM)BartS schreef: [ -> ]
(15-07-2020 12:52 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(15-07-2020 12:37 PM)BartS schreef: [ -> ]Toen de vrouwen nog niets te zeggen hadden...

The good old days Big Grin

Ik kan hier niet op reageren want mijn vrouw leest mee ExclamationWink

Ah, maar ze mag zich geen lid maken van u zeker? Wink

Ze zou zeker wel een wijngaard mogen kopen Smile
Dronk over drie dagen de 2004.

Dag 1: vooral groene paprika.
Dag 2: vooral donker fruit
Dag 3: vooral stal.
Elke dag ondersteund door subtiel hout en potlood.
Elegante kracht in de mond (voor zover dat zou bestaan).
Ik geef nooit punten, maar dit is wat mij betreft top (Bordeaux).
O ja, kan nog jaren mee. Geen haast
Enkele dagen terug de tweede wijn "La Demoiselle" 2010

13% alc voor deze jaargang.

Alles ligt in dezelfde lijn van de L'autre 2008 die ik eerder beschreef.
Maar hier meer kracht en concentratie, duidelijk jonger - jong nog.
Begint volwassen te worden en veelbelovend voor de Sociando 2010 die in de kelder ligt te rusten.
I love itapplaus
(19-07-2020 10:45 AM)BartS schreef: [ -> ]Dronk over drie dagen de 2004.

Dag 1: vooral groene paprika.
Dag 2: vooral donker fruit
Dag 3: vooral stal.
Elke dag ondersteund door subtiel hout en potlood.
Elegante kracht in de mond (voor zover dat zou bestaan).
Ik geef nooit punten, maar dit is wat mij betreft top (Bordeaux).
O ja, kan nog jaren mee. Geen haast

Een 92 dus..? Wink
Thanks voor de note, heb ook nog een flesje 2004 liggen (altijd al een zeer goede jaargang gevonden voor SM)
La Demoiselle 2015 zie ik (random) bij Rob staan voor 24 euro. Tenzij ik "Rob" op z'n Engels moet interpreteren, zou ik voor een paar euro's meer toch maar voor the real thing gaan. Eén keer is statistisch verwaarloosbaar, toegegeven, maar die éne keer dat ik La Demoiselle (jaar vergeten) proefde hield ik het toch voor bekeken, hoor.
(19-07-2020 12:48 PM)Rik Martens schreef: [ -> ]La Demoiselle 2015 zie ik (random) bij Rob staan voor 24 euro. Tenzij ik "Rob" op z'n Engels moet interpreteren, zou ik voor een paar euro's meer toch maar voor the real thing gaan.

Big Grin

Heb bij la Demoiselle t zelfde gehad, eigenlijk maar 1 keer flessen van gekocht (6 x 1999 Rolleyes )en daarna nooit meer wegens “niet slecht maar heel gewoontjes.”

Kan me wel voorstellen dat de 2010 een pak beter is.
(19-07-2020 12:48 PM)Rik Martens schreef: [ -> ]La Demoiselle 2015 zie ik (random) bij Rob staan voor 24 euro. Tenzij ik "Rob" op z'n Engels moet interpreteren, zou ik voor een paar euro's meer toch maar voor the real thing gaan. Eén keer is statistisch verwaarloosbaar, toegegeven, maar die éne keer dat ik La Demoiselle (jaar vergeten) proefde hield ik het toch voor bekeken, hoor.

La Demoiselle is idd vrij duur geworden voor een tweede wijn uit Haut- Medoc.
De eerste wijn is uiteraard altijd te verkiezen boven de tweede enz...
Naar mijn gevoel is het aanbevolen om La Demoiselle aan te kopen uit een zeer goed jaar.
Mindere jaren zullen waarschijnlijk meer de zwaktes - fouten tonen en daarom te mijden.
Ik heb in de kelder Sociando Mallet 2010, 2011 en 2015 liggen, maar er nog nooit een fles van gedronken.

Het leek me het beste om met de 2011 te beginnen (eerste van 6 flessen). De kurk een 2-tal uur op voorhand verwijderd. Zeer smakelijke wijn, maar ik had nog het gevoel van "plus est en vous". Ik denk dat hij zich nog niet volledig heeft ontplooid. Volgende afspraak ergens in 2022.
Vandaag mn flesjes 2018 gaan ophalen met special etiket...
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Koppelingen