wijnliefhebbers

Volledige versie: Nieuws, artikels.
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
(12-05-2018 05:21 PM)troisetoiles schreef: [ -> ]http://m.standaard.be/cnt/dmf20180511_03509215

Schitterend! Heb 3 jaar wijncursus gehad van Peter Colemont. Die man had een enorme gedrevenheid.
Ze hebben me ooit ferm "bij mijn pietje gepakt". Ik kreeg een glas chardonnay blind in het glas en dacht dat het een jonge Meursault was. Het was echter de Clos d'Opleeuw van Peter Colemont. Ja inderdaad, een Belgische wijn, waarschijnlijk de beste ook.
Artikel uit Onze Taal.
(15-05-2018 09:16 PM)troisetoiles schreef: [ -> ]Artikel uit Onze Taal.

Interesting!

Mijn gebakken lucht is dus toast, brioche en een beetje kaneel Wink
(15-05-2018 09:31 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(15-05-2018 09:16 PM)troisetoiles schreef: [ -> ]Artikel uit Onze Taal.

Interesting!

Mijn gebakken lucht is dus toast, brioche en een beetje kaneel Wink

Toch een hele geruststelling dat we hier blijkbaar toch niet altijd uit onze nek kletsen Wink
Je kan tegenwoordig dus meer en meer promoveren op een thesis over "the bleeding obvious"...
(16-05-2018 11:30 AM)Jordaens schreef: [ -> ]Je kan tegenwoordig dus meer en meer promoveren op een thesis over "the bleeding obvious"...

Ja, t schijnt dat ze zelfs bezig zijn met een thesis die als onderwerp heeft "Is het http://www.vinejo.freebb.be/ het beste en relevantste wijnforum ooit?"

Big Grin
Nog meer zatte pol-en-soccers?
(16-05-2018 11:39 AM)vinejo schreef: [ -> ]
(16-05-2018 11:30 AM)Jordaens schreef: [ -> ]Je kan tegenwoordig dus meer en meer promoveren op een thesis over "the bleeding obvious"...

Ja, t schijnt dat ze zelfs bezig zijn met een thesis die als onderwerp heeft "Is het http://www.vinejo.freebb.be/ het beste en relevantste wijnforum ooit?"

Big Grin

Is dat waar Jo?
Dan denk ik dat ik mijn 4,273 +1 bijdragen eerst zal moeten verwijderen.Wink
Master Classes of Concours Mondial de Bruxelles 2018

On May 10 in Beijing Concours Mondail de Bruxelles has organized master classes for all the participating judges, in order to shed some light on the Chinese wine industry and market. The master classes were held by Prof. Dr. M.B.B.Li Demei from the Beijing University of Agriculture, Mr. Julio Alonso, Asian Director for the Wines of Chile, Mr. Bernard Burtschy, a French wine journalist, Mr. Jean-Pascal Descheemaeker, Auchan wines, Mr. Alessio Fortunato, Italian wine expert based in China, and Dr. Li Hua from the College of Enology, Northwest A&F University.

http://www.concoursmondial.com/en/news/m...lles-2018/
Top 100 Most Influential People in Wine 2018

http://drinksretailingnews.co.uk/news/fu..._2018.html
(26-05-2018 10:00 AM)don quichotte schreef: [ -> ]Voor de gefortuneerden.
https://doorbraak.be/50-jaar-sassicaia-h...+Doorbraak

Oei, Don, een ideologische outing..?
Die "legendarische" 1985 heb ik flink wat jaren geleden kunnen proeven. Blind. Wat me er toe bracht om hem een 1e grand cru classé te noemen. Mogelijk een Haut-Brion, omdat de wijn de grandeur van Lafite miste. Waarmee Sassicaia voor mij ook meteen zijn overbodigheid bewees.
(26-05-2018 12:40 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Die "legendarische" 1985 heb ik flink wat jaren geleden kunnen proeven. Blind. Wat me er toe bracht om hem een 1e grand cru classé te noemen. Mogelijk een Haut-Brion, omdat de wijn de grandeur van Lafite miste. Waarmee Sassicaia voor mij ook meteen zijn overbodigheid bewees.

Je kan van Sassicaia vinden wat je wil, maar overbodig kan je hem toch moeilijk noemen. Deze wijn ligt mee aan de revival en modernisering van de Italiaanse wijnbouw in de jaren 80, die idd begon met Giacomo Tachis, de vader van deze, maar ook van de wellicht historisch nog belangrijkere Tignanello. Tachis heeft voor de Italiaanse wijnbouw wellicht nog meer betekend dan Peynaud voor de Franse.
(26-05-2018 12:40 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Die "legendarische" 1985 heb ik flink wat jaren geleden kunnen proeven. Blind. Wat me er toe bracht om hem een 1e grand cru classé te noemen. Mogelijk een Haut-Brion, omdat de wijn de grandeur van Lafite miste. Waarmee Sassicaia voor mij ook meteen zijn overbodigheid bewees.

:woeha)))))) sassicaia en haut brion dus even overbodig
(26-05-2018 02:54 PM)wvd schreef: [ -> ]
(26-05-2018 12:40 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Die "legendarische" 1985 heb ik flink wat jaren geleden kunnen proeven. Blind. Wat me er toe bracht om hem een 1e grand cru classé te noemen. Mogelijk een Haut-Brion, omdat de wijn de grandeur van Lafite miste. Waarmee Sassicaia voor mij ook meteen zijn overbodigheid bewees.

Je kan van Sassicaia vinden wat je wil, maar overbodig kan je hem toch moeilijk noemen. Deze wijn ligt mee aan de revival en modernisering van de Italiaanse wijnbouw in de jaren 80, die idd begon met Giacomo Tachis, de vader van deze, maar ook van de wellicht historisch nog belangrijkere Tignanello. Tachis heeft voor de Italiaanse wijnbouw wellicht nog meer betekend dan Peynaud voor de Franse.

Toch het tongue in cheek gehalte van Jordaens zijn berichten niet uit het oog verliezen Sleepy
Al hebben ze daar op San Guido het vliegend tapijt uitgevonden (en ik zeg niet dat dit zonder belang zou zijn), dan vind ik het nog redelijk overbodig om in een dorpje aan de Tyrreense Zee een stinkend dure namaakpauillac (of was het Pessac) te maken, terwijl de rest van Italië op weg was naar grote wijnen. Dan vind ik Tignanello (ergo de familie Antinori) inderdaad van groter belang.
Ik weet er het fijne niet van maar ik heb begrepen dat Licata Sassicaia dusdanig gepromoot heeft in Belgie (en omstreken) dat ze ook debet zijn aan het succes van Sassicia.

That’s what I heart.
Oei, seffens gaat er nog iemand beweren dat het bij Sassicaia meer om marketing gaat, dan om geniale wijnmakerskunst...
(26-05-2018 05:44 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Oei, seffens gaat er nog iemand beweren dat het bij Sassicaia meer om marketing gaat, dan om geniale wijnmakerskunst...

thumbsup

Ik Jordaens.
En als ik daar een cijfer op moet plakken ; voor meer dan 75%.
En moest het hier Facebook zijn kreeg ik misschien vele thumbsup omgekeerd.[
(26-05-2018 10:00 AM)don quichotte schreef: [ -> ]Voor de gefortuneerden.
https://doorbraak.be/50-jaar-sassicaia-h...+Doorbraak

Artikel juist gelezen. Zeggen dat ik van de Sassicaia 1995, waar ze nu blijkbaar duizenden euro's voor neertellen, een aantal flesjes in de tijd gewoon stijf achterover gekieperd heb. Lekker wijntje, maar niet onvergetelijk. Had ik dat toen geweten dan stonden ze nu zeker te koop. Ik dacht toen aangekocht voor een goede 800 frank, een dikke twintig euro.
Toch altijd nog een leeg flesje bij de relikwieën bewaard Wink
(26-05-2018 07:53 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ]
(26-05-2018 10:00 AM)don quichotte schreef: [ -> ]Voor de gefortuneerden.
https://doorbraak.be/50-jaar-sassicaia-h...+Doorbraak

Artikel juist gelezen. Zeggen dat ik van de Sassicaia 1995, waar ze nu blijkbaar duizenden euro's voor neertellen, een aantal flesjes in de tijd gewoon stijf achterover gekieperd heb. Lekker wijntje, maar niet onvergetelijk. Had ik dat toen geweten dan stonden ze nu zeker te koop. Ik dacht toen aangekocht voor een goede 800 frank, een dikke twintig euro.
Toch altijd nog een leeg flesje bij de relikwieën bewaard Wink

Zelfs leeg is hij vandaag wellicht meer dan 20 euro waard... ;-)
(26-05-2018 05:44 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Oei, seffens gaat er nog iemand beweren dat het bij Sassicaia meer om marketing gaat, dan om geniale wijnmakerskunst...

Dan hebben ze hun lessen van de 1er cru's goed geleerd huhuh
(26-05-2018 04:41 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Al hebben ze daar op San Guido het vliegend tapijt uitgevonden (en ik zeg niet dat dit zonder belang zou zijn), dan vind ik het nog redelijk overbodig om in een dorpje aan de Tyrreense Zee een stinkend dure namaakpauillac (of was het Pessac) te maken, terwijl de rest van Italië op weg was naar grote wijnen. Dan vind ik Tignanello (ergo de familie Antinori) inderdaad van groter belang.

Hoezo? Gewoon om te tonen dat ze het ook kunnen - en terwijl de (andere?) grote wijnen maken ook

Lijkt me redelijk fijn statement om te kunnen maken
Qua marketing hebben ze bij San Guido misschien wel wat opgestoken van de grote bankiers van de Médoc, alleen hebben ze dat dan tweehonderd jaar te laat gedaan en zijn ze met iets gekomen, dat elders al bestond. En dat bedoel ik met overbodig: het lijkt me nuttiger om in Toscane iets fantastisch te doen met de eigen Sangiovese, dan te proberen je tussen de premiers grands crus van de Médoc te wurmen met druiven die van oorsprong niet tot de regio behoren. Het is een beetje als de Chinezen die een perfecte Bugatti Veylon zouden maken.

Onze recentelijke Italië-proeverijen hebben voor mij nu net dàt aangetoond: de rijkdom van Italië zit in het areaal van diverse lokale druivensoorten, van Lagrein tot Tintilia, waar fantastische wijnen van gemaakt worden, die niet noodzakelijk 800 euro moeten kosten.
Licata mag er dan veel tamtam rond gemaakt hebben, de eer om niet alleen Sassicaia, maar ook zowat alle andere grote wijnen o.a. Gaja, Giacosa, Biondi-Santi, Volpaia, Rampolla, Produttori, Mascarello, Antoniolo, Tignanello e.v.a. in België te introduceren mag gaan naar Giuseppe Tonzig, die eind jaren 70 die wijnen importeerde en ze ons in zijn "Club Les Grands Crus d'Italie" liet proeven.

Jordaens ik ben het 100% met je eens over en als grote Sangiovese liefhebber vind ik het ook altijd een beetje jammer als er Cabernet-Sauvignon aangeplant is op de grote terroirs van Chianti Classico. Maar daar is wel een duidelijk aanleiding voor.
In de jaren 70 en 80 werd Chianti hier nog steeds als bijzonder minderwaardige wijn beschouwd, zeker met nog het beeld van de mandflessen met dunne, zure wijn die de Italiaanse gastarbeiders meebrachten. Na onze eerste reis naar Toscane in zomer 1979 waren mijn vrouw en ik al helemaal overtuigd van de kwaliteit die sommige (weinege, toegegeven) wijnen hadden. We hadden wat flessen bij (mocht toen nog niet…) van o.a. Uzzano en Badia en thuisgekomen bleken die echt niet minder dan de Bx in onze kelder (o.a. Issan, La Lagune, Poyferré, Ducru,…). Ik ben toen even lid geweest van de Vlaamse wijngilde en ik herinner me een avond met John Matta van Vicchiomaggio, waar die man zijn toen reeds bijzonder mooie wijnen liet proeven en bijna uitgelachen werd door de starre troep onkundigen.
Wellicht was dat niet de enige avond dat die pioniers op hoongelach onthaald werden. Om toch aan de wereld te tonen dat ze over topterroirs beschikten en dat dan te tonen in een “taal” die men begreep, plantten ze dan maar Cabernet aan. Ook Gaja plannte Cabernet in de Langhe met zijn Darmagi. Die heb ik sinds lang niet meer geproefd, maar wijnen als Sammarco, d'Alceo of Giorgio Primo zijn van een dergelijk hoog niveau dat je er moeilijk omheen kan en maar bijzonder weinig wijnen uit Bordeaux kunnen met deze concurreren en dat is niet enkel mijn mening, zoek maar op.

Intussen is er gelukkig veel veranderd en zijn de meeste wijnliefhebbers zich er wel van bewust dat de Chianti Classico globaal tot 's werelds mooiste terroirs mag gerekend worden en dat Sangiovese 1 van de grootste druiven voor rode wijn is. En het fijne is, de toppers mogen dan wel vrij duur zijn, ze kosten voor vergelijkbare kwaliteit nog altijd een heel pak minder dan die uit bijna elke andere topregio. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beweer ik wel: het gaat niet blijven duren.
(27-05-2018 11:39 AM)wvd schreef: [ -> ]Licata mag er dan veel tamtam rond gemaakt hebben, de eer om niet alleen Sassicaia, maar ook zowat alle andere grote wijnen o.a. Gaja, Giacosa, Biondi-Santi, Volpaia, Rampolla, Produttori, Mascarello, Antoniolo, Tignanello e.v.a. in België te introduceren mag gaan naar Giuseppe Tonzig, die eind jaren 70 die wijnen importeerde en ze ons in zijn "Club Les Grands Crus d'Italie" liet proeven.
……………………………………………..

Waar haalde Renato (………?) zijn Gaja’s einde jaren 70 begin 80?
Hij hield toen een winkel open van Italiaanse specialiteiten en ook wijn in de Leopold Vanderkelenstraat recht over het M-Museum Leuven.
Nadien stapte hij over naar de Mechelsestraat in zijn Pergola Osteria & Enoteca.
En ongeveer 10 jaar geleden stond hij dan met zijn wijnbar Enoteca Stappato in de Diestestraat.

In de Vanderkelenstraat kocht ik zeer lang geleden een paar fleskes Gaja's. Kwamen die ook daar via het kanaal van Licata?
Volgens de info die ik toen kreeg voerde Renato die zelf in.

Maar met sommige Italianen moet je oppassen.Rolleyes Ik spreek dan wel uit ervaring.( heb er meer dan een jaar samen mee gewerkt)
Ik heb bijzonder weinig aan wvd zijn uitleg toe te voegen.

Toch een poging :-) :

- bolgheri is niet het terroir voor sangiovese, dus dat is dan alleen maar mooi meegenomen om daar bdx druiven te gaan zetten

- sassicaia mag dan nu misschien een beetje zijn originele bestaansreden verloren zijn, maar 50 jaar geleden was een wijn van dat type wel een noodzaak om internationale aandacht naar je regio te krijgen. Mission accomplished, zou ik dan durven zeggen

Een beetje zoals mas de daumas in languedoc...
(27-05-2018 12:35 PM)don quichotte schreef: [ -> ]
(27-05-2018 11:39 AM)wvd schreef: [ -> ]Licata mag er dan veel tamtam rond gemaakt hebben, de eer om niet alleen Sassicaia, maar ook zowat alle andere grote wijnen o.a. Gaja, Giacosa, Biondi-Santi, Volpaia, Rampolla, Produttori, Mascarello, Antoniolo, Tignanello e.v.a. in België te introduceren mag gaan naar Giuseppe Tonzig, die eind jaren 70 die wijnen importeerde en ze ons in zijn "Club Les Grands Crus d'Italie" liet proeven.
……………………………………………..

Waar haalde Renato (………?) zijn Gaja’s einde jaren 70 begin 80?
Hij hield toen een winkel open van Italiaanse specialiteiten en ook wijn in de Leopold Vanderkelenstraat recht over het M-Museum Leuven.
Nadien stapte hij over naar de Mechelsestraat in zijn Pergola Osteria & Enoteca.
En ongeveer 10 jaar geleden stond hij dan met zijn wijnbar Enoteca Stappato in de Diestestraat.

In de Vanderkelenstraat kocht ik zeer lang geleden een paar fleskes Gaja's. Kwamen die ook daar via het kanaal van Licata?
Volgens de info die ik toen kreeg voerde Renato die zelf in.

Maar met sommige Italianen moet je oppassen.Rolleyes Ik spreek dan wel uit ervaring.( heb er meer dan een jaar samen mee gewerkt)

Misschien voerde Renato ze idd ook zelf in, geen idee. De Club was maar een kleine zaak, toen gevestigd in een gelijkvloers appartement (+kelder(s) in de Clos des Acasias in Woluwe. Het cliënteel waren eerst vooral EU-ambtenaren, net als hij. Hij vertelde me later ook dat toen hij hier begin jaren 70 aankwam, nergens een fatsoenlijke fles Italiaanse wijn te bespeuren was (wellicht niet in Leuven gezocht dan) en hij vond dat het dan een beetje zijn taak was om daar wat aan te doen. Hij had echt veel kennis van de wijnen van zijn geboorteland en had behalve een goede neus voor wijn ook een goede neus voor nieuwe trends en nieuwe domeinen. Eens per maand kwamen we met enkele leden samen om nieuwe dingen te proeven en ik heb daar veel opgestoken over Italiaanse wijn en er veel gekocht, het was zelfs mijn belangrijkste wijnhandelaar. Zo kocht ik er al Rampolla 1979, Chianti Classico (Riserva) wel te verstaan, Sammarco kwam pas vanaf 1980. Ook Produttori Riserva's van 1978 (nog 1 over...) en het allereerste jaar van Principiano's Boscareto (1973). Giacosa's Santo Stefano Riserva 1971 en andere iconische wijnen van Giacosa heb ik diverse malen kunnen proeven, maar die kostte toen 450bfr. en ik kocht dan liever de 100bfr goedkopere 1974... Nu haalt die 1971 op de veiling meer dan 250x die prijs.. Enfin mijn '74 is allang op en die was ook niet slecht...
Jammer dat je nu zowat multimiljonair (in €) moet zijn om dergelijke wijnen nog te kunnen betalen, maar wat we gehad hebben kunnen ze ons niet meer afpakken hé Smile
Citaat:Een beetje zoals mas de daumas in languedoc...

Die vergelijking gaat niet helemaal op, vind ik. Daar waar sangiovese nu inderdaad volledig op zijn eigen waarde beoordeeld wordt, heb ik niet de indruk dat de traditionele Languedocs nu plotseling hot geworden zijn onder wijnliefhebbers. Als er al eens Languedoc meegenomen wordt naar een proeverij zal het nog altijd Mas de Daumas zijn. Mission not (yet) accomplished daar, denk ik. Wink
Daar is inderdaad wel nog wat weg af te leggen. Maar in terrasses du larzac bijvoorbeeld wagen er ook verschillende nieuwe domeinen hun kans

Daumas is ook nog geen 50 jaar bezig, er is nog wat tijd - maar niet zo heel veel, binnen 10 jaar moet de klus geklaard zijn als ze die timing willen halen :-)
(27-05-2018 06:33 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:Een beetje zoals mas de daumas in languedoc...

Die vergelijking gaat niet helemaal op, vind ik. Daar waar sangiovese nu inderdaad volledig op zijn eigen waarde beoordeeld wordt, heb ik niet de indruk dat de traditionele Languedocs nu plotseling hot geworden zijn onder wijnliefhebbers. Als er al eens Languedoc meegenomen wordt naar een proeverij zal het nog altijd Mas de Daumas zijn. Mission not (yet) accomplished daar, denk ik. Wink

Complementair aan wat je schrijft Olivier is:
" Talking Turkey with the Languedoc Lafite"
https://www.wine-searcher.com/m/2018/05/...doc-lafite
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Koppelingen